Manusia Tak Berhati Perut | fasihah.com


December 8, 2010

Manusia Tak Berhati Perut

Credit
Apa kena mengena gambar ni dengan perut yang tiada hati? Jom baca kisah selanjutnya.

Hari tu, ada cerita tentang Manusia Yang Kejam kan? Yang ini. Hari ni nak cerita manusia tak berhati perut pula. Haisy, tahu maksud tidak berhati perut tak? Ni simpulan bahasa kalau tak silap. Maksud dia orang tak ada perasaan. Tak tahu belas kasihan. Hati dia keraslah senang cerita.

Tiba-tiba teringat, haa.. TAK BER PERI KEMANUSIAAN! (tak tahulah betul ke tidak ejaan dia)

Mari kita ikuti perbualan antara aku dan my mom pada beberapa hari yang lepas. Waktu itu, kami dalam perjalanan pulang dari rumah kakak kepada my mom.

*****

Mak: Tadi, masa kita datang, dua-dua tengah nangis sebenarnya. 
Aku: Iye ke mak? Tak perasan pun? Tengok biasa ja. (aku wat tak endah je, sampai, yang aku buat, baca kosmo! mana nak sedar,ish)
Mak: Iye. mak yang pergi jumpa kakak mak tadi. Dia tengah nangis sambil pegang penyapu kat belakang rumah.
Aku: Owh.. (tahu aku ikut ke belakang.huhu)
Mak: Kaki anak dia bengkak. Besar. Perasan tak tadi? Kaki Kak Su bengkak besar kan?
Aku: Aah. Kenapa?
Mak: Kesian, dah pergi mana-mana klinik, kerajaan, swasta semua. Doktor kata tak ada apa-apa.
Aku: Hah? Boleh pulak gitu..

 (senyap seketika)

Mak: Dah cuba pergi Darus Syifa'. Katanya ada orang hantar kat dia.
Aku: Pulak. Siapa pulak punya kerja. Dahlah dia ibu tunggal. Siapa lah kejam sangat tu mak? (gaya macam nak pergi cari, nak wat smackdown)
Mak: Itulah, bekas suami dia kan kawin lagi.
Aku: Tahulah tu mak. Apa kena mengena kawin dengan benda-benda macam ni pulak?
Mak: Isteri baru dia jenis orang yang suka jumpa bomoh. Jenis yang guna pakai ilmu hitam. rasanya memang tak ada orang lain yang hantar. Memang dia. Sebab kes mintak nafkah anak-anak dia tak selesai lagi.
Aku: Hmm.. apelah kejam sangat. Dah laki dia kena kebas, sekarang kehidupan dia pulak nak dihuru harakan. Manusia.
Mak: Entahlah cik. Kesian mak tengok. 

*****

Ok, cukup sedikit sahaja. Kisahnya, ibu tunggal ini baru diceraikan oleh suaminya. Laki dia main dengan perempuan lain. Sayang seribu kali sayang, perempuan itu bukanlah dari kalangan yang baik-baik. Aku fikir, dia pun dah kena guna-guna. Itu sebab dia ikut je cakap bini baru dia. Kata kawan kepada bekas laki dia, laki tu sekarang dah macam orang bodoh. Perempuan sihir tadi (sesedap hati aku je) mungkin dah tundukkan laki dia ni. Laki ni ikut ja cakap isteri baru dia. dia beli macam-macam atas nama isteri baru dia.


Haihhhh...Anda rasa tak apa aku rasa? terbakar berasap-rasap. hehe Hiperbola itu. Apapun, aku terasa sangat amat jahat lah manusia macam itu. Dia telah memporak-perandakan rumah tangga orang, lepas itu, memperbodohkan orang. Yang penting, korang sedar tak? dia memang betul-betul jauh dari agama dah. Islam atas IC je. Astaghfirullahalazim..


Cuba tengok 7 Dosa Besar ni, Ilmu hitam antaranya tahu.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:”Jauhilah diri kamu daripada tujuh dosa yang boleh membinasakan.Baginda ditanya:”Apakah dosa itu wahai Rasulullah?” Baginda berkata:" Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan pertempuran perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina.”  -Riwayat Muslim-

FasiHaH Kata: Mak aku pesan. rajin-rajin baca Al-Ma'thurat. Banyak kelebihannya. Antaranya dapat menghalang anasir jahat seperti sihir ini. Semoga Allah melindungi kita semua.  Aku tahu, korang yang baca ni tak ada macam ni kan. baik-baik semua. :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

14 comments:

mimi said...

dorg ni mmg, xhabis2 nk nyusahkan hidup org. pe nak jd,..

Mohamad Termizi said...

ni lah orang melayu.. ntah biler nak maju.. tu sbb ekonomi malaysia cina pegang

caera puttih said...

herrmmm..knape ade manusia mcm nie..moge2..adik tu nfamily oke~

Fasihah Supian said...

@mimi
itulah..ada saja yang tak kena...

@mizi
hmm,mungkin juga,pantang nampak orang lain senag,mula la...

@caera
amin..:)

Adam said...

Mintak dijauhkan.huhu

Cik Aqilah Wardah said...

syafahallah...

kawan wardah ramai yg da kena macam ni...

ada sorang da sampai berakhir hayat dia...
memang kejam org2 mcm ni...

al-fatihah utk arwah.. rindu sgt.. :(

Adam said...

org mcm ni mmg pyh!

kesiannye dia.. Moga dia dtmpatkn dlm kalangan org beriman..

Kuat ea.. huhu

littletuffgirl said...

waaa takutnya manusia macam tu. main rampas2 pulak tu. keji sungguh. haisshh~

Fasihah Supian said...

@adam
Amin :)

@wardah
semoga dia ditempatkan dikalangan orang yang baik :)

@zahra
itulah cik timmy,kadang muka ja baik,hati kita tak tahu =___=

Anonymous said...

erm mcm tu la org yg kalo mahu mewah, nak laki,
takutnye...moga dijauhkan..amin..

Unknown said...

waa,,takut,,,mntak jauh la dri kite semua

JUSTFINE :)

aTiKa aTeRkaH said...

aku ada link kau dalam entry ni..haha..cerita kita bersangkut paut!!...haha

aTiKa aTeRkaH said...

aku ada link kau dalam entry ni sebab cerita kita bersangkut pauh woih..hahaha

http://akulaterkahgebang.blogspot.com/2010/12/jatuh-cinta-biar-halal-jangan-pakai.html

Fasihah Supian said...

Haha sama-sama rasa sharing nampaknya!hehe
okey2, TQ wey ;)