Bengang Dengan Manusia Yang Kejam | fasihah.com


November 29, 2010

Bengang Dengan Manusia Yang Kejam

[ Credit: Jangan fikir diri itu sudah cukup bagus. Nanti kena bakar baru tahu. Neraka tu panas tahu. ]
Salam Isnin semua. Senyum dalam kegeraman. Kenapa bunyi entri kali ini macam marah sangat? Bukan marah sangat tapi geram. Geram dengan sikap segelintir manusia yang suka tunjuk dan cakap diri bagus sangat. Aku duduk rumah cuti ni, banyak melihat dan mendengar cerita masyarakat serta saudara-mara. Aku geram dengan sapa? Sapa yang tunjuk bagus sangat itu? Itu tak perlu diberitahu di sini. Itu urusan dia dengan Tuhan. Aku cuma nak kongsikan rasa yang membuak-buak di hati ini. Muka merah padam tapi belum berasap lagi. :D

Cuba lihat antara bait-baik pertuturan yang boleh membuatkan aku jelik. 

Ada seorang hamba Allah, pergi menjemput saudaranya untuk menghadiri majlis perkahwinan anaknya. Boleh dia kata macam ni?

"Alah, aku ni tak sihat. Badan sakit-sakit. Masa rumah kau buat majlis entah ada lagi entah tidak."

Kalau betul tak ada baru tahu! Aih, geram betul. Banyak dengar cerita dia yang suka macam ini. Sudah jelik dengar nama dia. Rasa nak terkeluar semua isi perut bila dengar nama dia. Ok, tipu. Cuba tengok pertuturan yang ini pula bila dijemput.


"Kau doakan lah aku sihat, panjang umur ye. InsyaAllah aku datang nanti."

Kan sedap didengar itu? Lagi 1, tahu tak kisah Nabi Muhammad s.a.w semasa nak jawab pertanyaan orang kafir. Bila Nabi s.a.w berkata dia akan beritahu jawapannya. Dia lupa nak ucap InsyaAllah. Akibatnya, dia tidak dapat menjawab soalan kafir pada waktu yang diberikan. Selepas itu baru Nabi s.a.w sedar dia lupa nak cakap InsyaAllah diakhir pengucapan.



Ok, mari lihat lagi. Antara pertuturan yang memang buat aku dah tak tahan nak dengar nama dia lagi.

"Alah, anak dia guru sangkut. Guru bawah JAIS bukan Kementerian."

Makcik, andai bagus kalau makcik baca entri saya ini. Hampa. Yang penting rezeki yang dicari HALAL. Rezeki tu daripada ALlah. Saya tahulah anak mak cik guru bawah Kementerian. Mak cik, tapi Makcik perlu ingat, kita nie walau lain pangkat, kita semua sama. Manusia, yang entah bila akan dijemput Allah semula. Pangkat dan darjat tak boleh bawa masuk kubur mak cik. Amal jariah dan Ilmu yang bermanfaat tu bolehlah kalau makcik nak tahu. Tapi mak cik mesti sudah tahu. Mak cik kan BAGUS.

Sekejap,sekejap, perasan tak tu? Guru Sangkut, sesuka hati dia sahaja! aih. Geram.


"Alah, buat kenduri ni semua anak-anak yang belanja. Aku tak keluar walau sesen pun"

Ialah mak cik.. Anak-anak makcik memang bagus. =___='
';.,mm,m  

"Aku baru lepas baca-baca sikit tadi. Alah, nak buat apalagi. Ngaji-ngaji lah sikit."

Kena ingat kawan. Amalan tu kalau baik macammana pun,kalau Riya'. Membunuh! Amalan dan Ibadat kita entah sempurna entahkan tidak. Tiba-tiba kita nak sebar-sebar pula kat orang. Sayangnya! Tiada rasa sekelumit rendah diri kah? Adakah kau tidak mengetahui orang yang mendengar kata-katamu itu terasa? Semoga Allah memberikan hidayah kepadanya. Semoga kita semua terjaga dari perbuatan menunjuk-nunjuk tersebut. Don't show off! kata orang Jawa. Senyum.

FasiHaH kata: Mungkin sebab itu orang kata, Think before speak. Ini peringatan buat aku dan rakan-rakan. Sebab itu juga IKHLAS itu suatu yang sangat tinggi nilainya dalam kehidupan seharian. Sama-sam aberingat dan beramal.

Buat Pembaca: Ok, aku tahu,korang semua yang membaca ni tak seperti dalam cerita kan. Korang baik semuanya. :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

10 comments:

zahra pazim said...

i wish i wouldn't say those things. nice entry. :)

Faisal Arrifin said...

biasalah orang tua.
banyak ragam.

FasiHaH SupiaN said...

@mak cik tak mak cik. yang tak mak cik pun banyak ragam juga..

FasiHaH SupiaN said...

@zahra yup, wish and pray. may Allah guide us. :)

rieyana ynn said...

garam terlebih kot...ahaksss.;d

FasiHaH SupiaN said...

bukan terlebih, cuma tahap dah kat garisan kuning je.hehe hari-hari dengar, muak dan memualkan. :D

Tinta NurAz said...

benci aku dengan orang perasan bagus dengan riak. sombong macam mana pun, dunia ni bukan kita yang punya. tu liang lahad lah destinasi kita bila sakratul maut datang menjalankan tugasnya..

FasiHaH SupiaN said...

@NurAz benar belaka :)

Bita Anak Ibu Abahku said...

sabar ye seha.mge makcik tu, n kite sume diberi hidayah utk berubah. amin.;)

FasiHaH SupiaN said...

Amin, thanks bita melawat :)