Selepas Sebelum Semasa 1 | fasihah.com


November 17, 2010

Selepas Sebelum Semasa 1

Salam Aidiladha buat semua penduduk maya.

Dikesempatan ini, ingin aku mohon maaf atas semua salah silap.
Terkasar bahasa.
Terlepas berkata-kata.
Termarah tak sengaja.
Tersombong tak sengaja.
dan semua yang ter sama ada sedar atau tidak sedar.

Selama di bumi. 20 tahun hidup.
Ke mana agaknya kita dah gunakan masa kita?
Telah digunakan sebaiknya kah?

atau...

sebaliknya?

Aku hanya sempat untuk menulis entri yang ringkas ini. Aku tiada laptop untuk online selalu. Hanya meminjam laptop abangku untuk online. Maka bila ada kesempatan, aku cuba menulis sebentar. Tak dapat banyak yang dapat dikongsikan dengan hanya 1 entri ini. Oleh kerana itu, ada 1 di tajuk tersebut. Bakal ada 2, 3, 4 dan seterusnya MUNGKIN.

SELEPAS merujuk kepada SELEPAS FINAL EXAM.

SEBELUM merujuk kepada SEBELUM HARI RAYA QURBAN.

SEMASA merujuk kepada SEMASA HARI RAYA QURBAN.

Banyak yang aku nak kongsikan.
Banyak yang mengajar aku erti kehidupan.
Banyak yang membawa aku untuk berfikir jauh lebih ke hadapan.
Banyak yang menyeronokkan.
Banyak juga yang memenatkan.

Yang menyedihkan? Tak ada ke?

itu...RAHSIA. haha

"Biarkanlah rahsia, andai awak tak beritahu, saya juga tak tahu" **wink wink


SESUDAH SELESAINYA FINAL EXAM....

Petang itu...aku berjalan pulang menuju ke mahallah. Bersaksikan langit yang agak gelap menandakan hari nak hujan. Gembira? Sudah pasti. UNTUK SEKETIKA. Tapi kena ingat, EXAM itu TEST. TEST itu UJIAN. Dalam hidup ini, kita takkan lepas daripada UJIAN. Maka cuti sebentar dari segala sesak nafas EXAM di kampus bukan bermakna tiada lagi UJIAN yang bakal menimpa bukan?

Aku teringat status salah seorang rakanku.


Sakit? Ujian..
Sihat? Ujian..
Gembira? Ujian..
Sedih? Ujian..
Kaya? Ujian..
Miskin? Ujian..

Senang cerita, banyak saja ujian yang kena hadapi. bukan FINAL EXAM SAHAJA.

Ok, berbalik kepada cerita habis exam. Petang itu, aku sudah mula rasa keboringan. Ha..kalau ada laptop, lama dah aku taipkan status HOORAY kat FB. Nasib baik takda laptop. Maka..terus lah aku bersolat. Nampak tak? Bagusnya tiada laptop, takda nak tangguh-tangguh kerja. Kalau ada laptop, nak makan pun boleh bertangguh. haha **itu aku lah tu. Tapi Alhamdulillah. cuba jauhkan sikit-sikit. Sudah mula berasa boring dengan FB. haha macam tak percaya.


Maka..
Nak dijadikan cerita, bila dah nak cuti. Poket masing-masing pun dah kering, aku tak berfikir untuk makan petang tersebut. Aku terus membuka handphone, dan bermain Quadrapop. Suatu ketika dahulu, aku hantu main game nie. Sekarang tak lagi. Aku pun main dan malas nak fikir pasal makan. Tengah khusyuk bermain...


Tiba-tiba..............

[ sila nantikan entri seterusnya, abang tersayang sudah pulang, nanti aku sambung ya. ]

p/s: Intipati khutbah pagi tadi. 
"Tuan-tuan puan-puan, muslimin muslimat, janganlah diabaikan solat hanya kerana tuntutan dunia. Kalau kau tidak bersolat kerana hendak mencari rezeki, sedarlah, solat dan mencari rezeki itu keduanya wajib. Maka, jangan lah kau gadaikan solat untuk mencari rezeki. Kalau kau tidak bersolat kerana mencari rezeki, rezeki itu nanti HARAM jadinya. Kasihankan anak isterimu menunggu di rumah. Sanggupkah kamu memberikan mereka rezeki yang HARAM?" renung-renungkan dan selamat beramal...


If God brings you to it, He will bring you through it. In Happy moments, praise God. In Difficult moments, seek God. In Quiet moments, worship God. In Painful moments, trust God. In Every moment, thanks God.

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

1 comment:

oda said...

x sabar nak menunggu next en3 kamu..;)