Kucing & Ikan Duduk Dalam 1 tudung saji, MUSTAHIL Kucing Tak Sentuh Ikan Tersebut. | fasihah.com


November 12, 2010

Kucing & Ikan Duduk Dalam 1 tudung saji, MUSTAHIL Kucing Tak Sentuh Ikan Tersebut.

"Tuan Hakim!! saya tak buat pun perkara2 yg tak senonoh!!.. kami hanya berborak sambil makan malam sama2 dalam rumah saya.. kenapa saya dituduh berKHALWAT??????" Hakim: "jam berapa kamu ditahan?" jwb: "lebih kurang 1.30 pg....."

[ Jangan menyorok!]

Realiti hidup remaja masa kini. 
Persoalannya: adakah semudah itu membenarkn teman lelaki masuk ke dalam rumah pada waktu yang tak munasabah? kalaupun waktu itu boleh diterima akal, boleh ke lelaki yang bukan muhrim masuk ke rumah teman wanita & hanya mereka berdua sahaja dalam rumah tersebut??? 
Teringat 1 ungkpan: 'kucing & ikan duduk dalam 1 tudung saji, MUSTAHIL kucing tidak sentuh langsung ikan tersebut..' - bukan mengajar, hanya berkongsi..

Ok, Salam Jumaat. Penghulu segala hari. Perkongsian bersama penghuni Maya. 

Apa khabar hari ini?


Apa khabar Hati?


Apa khabar Iman?


Hanya sedikit perkongsian. Aku rasa menarik. Luahan seorang pendakwa melalui status FB nya. Aku tahu, dia pasti sudah jelik dan muak mendakwa mereka yang melakukan kesalahan sebegitu. Tapi apakan daya, itu tanggungjawab dia. Bukan senang-senang nak dakwa orang, kena ada BUKTI tau.


Perumpamaan ini sangat sesuai untuk diteladani.

"Kucing & Ikan Duduk Dalam 1 tudung saji, MUSTAHIL Kucing Tak Sentuh Ikan Tersebut"

Melihat komen-komen di status ini. Ramai yang melampiaskan rasa tak puas hati. Ada yang positive thinking dengan mengatakan dia tak tahu dan sebagainya.

Aku teringat satu adage nie, "Betulkan yang biasa, biasakan yang betul"

Kadang-kadang masyarakat hari ini, lebih memandang kepada CUSTOM. NORMS. Mereka melihat keadaan itu biasa. Bagi aku, itu lah penyebab benda yang tak betul pun jadi biasa. Bila dah biasa, orang buat, jawapannya.. "Biasalah tu, sekarang memang macam tu." Kalau kita lihat benda ni dari sudut Islam dia tak betul, tetap tak betul.

Ok, bukan apa. Aku pun bukan lah baik sangat. Kita sama-sama untuk berubah kepada kebaikan.

"Setiap orang pasti berubah kepada yang lebih baik" -kata seorang daripada sahabatku.
[ Dalam meniti hari-hari yang penuh liku. Bersabarlah. ]
Merujuk semula kepada artikel yang aku tulis ini , ya, turning point orang lain-lain. Apapun, kena berusaha.

Ok, kembali kepada tajuk semula. Kesedaran itu penting. Sebab itu mungkin, kita manusia nie kena selalu saling ingat mengingati. Kalau tidak makin terjerumus kepada yang lebih tak baik. Aku pun manusia. Aku pun yang sering alpa. Maka, aku bukan nak makan sorang-sorang. Aku hanya berkongsi. Bila kita terima sesuatu nasihat, terpulang kepada kita sebenarnya nak terima atau tidak.

Kadang-kadang hati kita ada EGO. EGO ni yang menyebabkan nasihat tu tak sampai. Sebab kita tak nak terima. Kalau kita tengok kes seperti di atas yang sebenarnya sangat-sangat selalu berlaku, mereka bukan tak tahu. Tapi mereka tak biasakan apa yang mereka tahu. Mereka ketepikan apa yang mereka tahu. Betul bukan?

Cuba lihat dialog tersebut, "kami tak lakukan apa-apa,hanya berborak".
Kalau benar tak lakukan apa-apa kenapa jawapan tu macam takut sahaja. Tu tanda dia tahu sebenarnya dia salah. Tapi tak nak mengaku bersalah. Tak gunalah kalau Hendak Menegakkan Benang yang Basah.

 Maka, dalam kehidupan seharian kita. Ikutlah apa yang betul demi menjaga kemaslahatan sejagat.

****nampak macam serius artikel hari ini kan? haha mood exam, tiba-tiba rasa tak nak main-main. (hahaha..fiza,fiza, nanti kau baca mesti nak cakap, rasa macam kita dah matang sikit kan. hehe)

Oklah. Doakan aku boleh jawab exam MACRO. Good Luck kawan-kawan....


If God brings you to it, He will bring you through it. In Happy moments, praise God. In Difficult moments, seek God. In Quiet moments, worship God. In Painful moments, trust God. In Every moment, thanks God.

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

2 comments:

Nurhafizah Shafri said...

hehehehe...dh boleh agak aq nk ckp apa yea..dh terror la 2 yea...ni nk kna ubah cra ckp plak ni...kena 'matured' lg skit..ngeee^_*

FasiHaH said...

kuang asammm......
yelah2..
xcukup matured lagi,ok2 admit,admit..huhu