Selepas Sebelum Semasa 3 | fasihah.com


November 21, 2010

Selepas Sebelum Semasa 3

Kembali semula dengan kisah 3S yang belum selesai. 
Antara gambar yang sempat aku SNAP sebelum AIDIL ADHA.


Petang itu, seusainya solat zohor di Masjid Taman Keramat AU. Masuk sahaja kereta, Aku?


Mahu tidur, tapi tidak kesampaian apabila abang aku perlu kembali semula ke Mahkamah Rendah Syariah Gombak. Nasib baik tidak lama. Selesai urusannya di situ, kami pun bergerak pulang. Aku memang sangat mengantuk dan tertidur tidak menyedarkan diri. Yang pasti, abang aku sibuk sepanjang perjalanan. Ada sahaja call. Tapi aku hanya sedar apabila sudah sampai ke Daerah Kuala Langat. Sebelum itu?? haha SELAMATLAH.


Aku tersedar bila ada bunyi hp berbunyi. Hp siapa lagi, abang aku lah yang sibuk sungguh.


" alamak, saya tak ada kat kampung lah sekarang, cuba tanya haris "


" lembu sampai dah ke? "


" ustaz, nanti saya cuba cari siapa lapang kat kampung "


" memang tak ada siapa-siapa ke kat masjid ustaz? "


Antara conversation yang aku dengar. 


Maka, hendak dijadikan cerita, tak lama, sampailah di kampung halaman. Aku tidak terus pulang ke rumah. Sebaliknya, mengikut abang aku menguruskan perihal Qurban. Petang tersebut, akan ada penyerahan lembu daripada Kerajaan Negeri Selangor. Setiap tahun, memang setiap kampung akan dapat 1 ekor daripada Kerajaan Negeri Selangor. Sepatutnya untuk masjid, tapi abang aku menguruskan qurban bagi seluruh kawasan kampung. Menurutnya, di masjid sudah ada 7 ekor, maka lembu yang ini akan di letakkan di Surau Haji Marzuki. Maka, aku pun ikutlah dia tengok lembu yang bakal di korbankan.

[ Lembu-lembu dari Kerajaan Negeri Selangor untuk diagihkan ke setiap kampung ]

[ Bersedia untuk turun. Kesian ke? Kalau kesian kat lembu, tak boleh makan daging dia lah. ;) ]
Aku melihat lembu-lembu tersebut. Ada rasa kasihan? Oh tidak. Aku belajar untuk terharu dengan mereka. Mereka ini bakal jadi tunggangan di akhirat kelak. Setiap bulu mereka itu pahala korban tau!

For me...

"They are what they do.."


Tahniah kepada semua yang menjalankan tanggungjawab untuk berkorban. 
Semoga terus berkorban, walaupun bukan hari raya korban. ;)


[ Antara surat agihan kupon kepada seluruh penduduk kampung. Yang dalam kotak warna HIJAU itu kuponnya. ]
Selepas lembu dah turun. Kami pun pulang ke rumah. Di rumah, peluk cium mak abah dulu lah. Sudah dekat sebulan tak jumpa. hehe Ok, petang itu, kerja aku, perlu menyiapkan juadah berbuka. Simple sahaja. Kemudiannya, aku menyelesaikan tugas-tugas pembantu setiausaha tiba-tiba. haha

[ Ok, itu logo Masjid Kampung Sungai Kelambu ]
Keesokan harinya, pagi itu, aku membawa my mom pergi ke pekan untuk berbelanja. Katanya nak raya, belilah bahan-bahan untuk di masak. Pada masa yang sama aku beli bahan untuk membuat kek. Raya nie sempatlah kiranya aku buat kek marble and kek batik.

[ Ini hasil kek marble aku. Nampak tak? Nak jugak letak warna hijau. haha Ini usaha sama tenaga pengajar berpengalaman puluhan tahun dalam bidang kedapuran, mak aku ya! hehe ]
Aku buat 3 bekas kek marble. Selebihnya, aku buat kek kecil-kecil cumel ini.
Sepetang aku bersama OVEN.
**wink wink ^__^


[ Yang cumil-cumil ini, tak sempat sampai 48 jam. Masa hari pertama raya Qurban. Sudah khatam. Lain kali kalau usu rajin, usu buat lagi ye askar-askar Abang Long and Kak Ngah! ;) ]
Budak-Budak suka. Aku pun suka.
Abang kakak suka. Aku tumpang bahagia.
Bila buat cepat sahaja semuanya habis. Aku memang rasa bahagia.
^___^

Oh, lupa. Kek batik. Aku buat pada hari Jumaat yang lalu. Selepas kehabisan kek marble, aku buat satu adunan kek batik. Sekejap sahaja. Tak sempat nak ambil gambar. Sudah habis di makan-makan tentera-tentera hantu coklat kat umah nie. hehe aku pun sama hantu juga ;) 


Itulah antara persiapan sebelum raya Kurban tahun ini. Teringat dua tahun lepas, raya kami, tanpa mak abah. Mereka menunaikan haji. Tinggallah kami 4 beradik. Apapun, seronok sahaja. TV memang ON 24jam, nak tahu khabar mereka yang menunaikan haji.


Mereka sudah. 
Aku? 
Bila lagi? 
Ya, marilah sama-sam menabung. 
Cari yang halal tahu! ;)

Hari sebelum raya korban. Banyak menerima makanan daripada adik-adik abah. Aku kat umah ni dah termangu-mangu. Apa tak nya. Juadah dah banyak. Takkan nak masak banyak-banyak lagi. Keesokan hari, sudah pastinya akan makan tengah hari di Masjid selesai upacara penyembelihannya. Nak dijadikan cerita, aku cadangkan pada mak, agar masak yang simple sahaja untuk esok.

Malam itu, selesai menyiapkan kek, kemas dapur. Kami tak masak. Bahan-bahan masak sudah siap. Tinggal nak masuk dalam kuali sahaja. Kami buat keputusan untuk masak rendang cili api ayam, ayam goreng berempah dan sambal kacang. Ketupat sudah siap rebus. Masuk tidur malam itu. Pagi perlu ke masjid. ;)

Pagi itu...mak aku lah yang masak. Bukan aku. hehe

To be continued...


If God brings you to it, He will bring you through it. In Happy moments, praise God. In Difficult moments, seek God. In Quiet moments, worship God. In Painful moments, trust God. In Every moment, thanks God.

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

6 comments:

Nurhafizah Shafri said...

cooommmeeellllnya kek2 kecik 2....kalau tmbah star warna-warni mesti lg cute...hehhehehe..seha bake lg nnt pd 12/12 k...^_^

FasiHaH said...

hahahaha
fizah, fizah fizah. lagi cumell sangat2 kalau fizah yang buat! ;)

zahra pazim said...

seha! tedapnyaaaaa~
nak mintak resipi kek batik! hee.. :D

FasiHaH said...

eh eh...
nak resipi ke cik timmy??
kite pun amik kat tenet je...hehehe

oda the miss Rrrr said...

sedapnya kek marble tu..pndi cik seha buat..yummy..

FasiHaH said...

hahaha pandailah sgt cik odah wey..
kau lagi hebat la odah..
aku pembuat kek picisan je..mak ajar..ikut cakap comandon la..hehe