Blogger : Adab, Budi Bahasa, Fitnah, Juga Aib Sesama Manusia | fasihah.com


June 30, 2011

Blogger : Adab, Budi Bahasa, Fitnah, Juga Aib Sesama Manusia

Assalamualaikum, selamat pagi menginjak ke tengah hari. Hari ni nampak ramai yang ping cerita Wardina vs politik. Ada yang cerita pasal saman yang hendak dikeluarkan. Ada yang cerita mengutuk. Siap panggil dia betina lagi. Berblog kerana traffik semata kot? Laju je orang masuk baca post dia. Kalau post yang macam INI tak apalah.


Hati-hati dalam menaip entri. Jaga perasaan sesama manusia. Jika kita ditempatnya, kita dah bertudung, suka kahkita melihat orang menyebarkan gambar semasa kita tidak bertudung? Tak perlulah kutuk orang lain macam diri kita ni baik sangat. maksum tiada dosa. 


What you give, you get back. 
Kalau hari ini, kita mengutuk orang, tak mustahil suatu hari yang lain orang akan mengutuk kita.
Kalau hari ini, kita membuka aib orang lain, tak mustahil, pada suatu masa yang lain orang lain akan buka aib kita pula.



Gunakan medium yang ada sebaiknya.

Al-Baqoroh 191

"Sesiapa dari kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka niscaya Allah membiarkan nasibnya ketika dia sangat memerlukan pertolongan Allah Subhanahu Wata'ala. Dan mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan kehormatannya diceroboh niscaya Allah akan menolongnya ketika dia sangat-sangat memerlukan pertolonganNya (Allah). "   
(Hadith riwayat Abu Daud)


TERIMA KASIH SUDI BACA^^

18 comments:

Anum said...

saya setuju

UNA budak BAEQ said...

betulllll ;)

nak kutuk sebab dia wat jahat tapi tak sedar yang org tukang kutuk tu lagi lah siap dgn maki2 . apa cerr kan .

Sunah Sakura said...

betul tu alang...kalo angah pun mesti la taknak macam tu..hurmmm...

FasiHaH SupiaN said...

@UNA budak BAEQhaaa tahu xpa...

FasiHaH SupiaN said...

@Anumterima kasih :)

bersama kak Es said...

ye laaa..jgn diungkit2 lagi sejarah silam. Nak2 pula dari mulut org lain. Dibuka pula lagi aib org..

FasiHaH SupiaN said...

@Sunah Sakurahmm, siapa nak aibnya dibuka pun kan angah...

FasiHaH SupiaN said...

@bersama kak Esbetul tu kak es, kesian kat wardina...

Mutiara Bernilai said...

alang,,

hu,deeds are like boomerang, it will come back to us,,

:)

Mutiara Bernilai said...

alang,,

hu,deeds are like boomerang, it will come back to us,,

:)

Mutiara Bernilai said...

alang,,

hu,deeds are like boomerang, it will come back to us,,

:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye dik..akak setuju tu

norinaomar said...

sian kak dina..harap Kak Dina kuat..
pengajaran untuk kita semua juga

norinaomar said...

sian kak dina..harap Kak Dina kuat..
pengajaran untuk kita semua juga

al_hakim said...

hurm..pasal ape ni kak?tak tau pun

ghab van hal said...

moral of the story, jangan la kutuk2 oang. kalau ada yang x betul dmata, tegurlah.

JIJI YU said...

tak bek tol cam tu..

FasiHaH SupiaN said...

@JIJI YUtahu takpe ostad jiji....