Nasihat : Bukan Bermakna Diri Sudah Sempurna | fasihah.com


July 20, 2011

Nasihat : Bukan Bermakna Diri Sudah Sempurna


Para Bloggers, tegar, tak tegar, suka-suka, suka hati, ikut suka dan sebagai hobi. Lagi nak tambah apa? Bloggers, comel, cantik, sopan, kacak, macho, tegap, ketul-ketul, tinggi rendah, erk, terasa. =.=''


Kita selalu dengar macam ni kan?

Eleh, sibuk nak nasihat orang, diri sendiri pun tak betul. Sibuk. Jaga tepi kain sendiri dah laa

Ngee.. pernah jumpa tak? pernah tak? Tak pernah? bagus......... Itu maksudnya kita di kelilingi oleh orang-orang yang suka menegur, memberi nasihat dan juga menerima nasihat. Kan?

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."- Imam Hasan al-Basri-

Dengan 1 gambar ni, mungkin boleh kita bongkarkan apa yang terzahir mahupun batin daripada gambar ini.

Sila klik untuk tumbesaran dan zoom kan untuk penglihatan lebih jelas! Mutiara Bernilai

Dah tengok gambar? Bila dinasihatkan, dia kata apa? kau bukan ustaz nak sound2 aku nie. Lagi bila kawan dah jadi ustaz, dia kata? kau bukan tok guru pulak. Bila kawan dah jadi tok guru, dia kata apa pulak? Kau bukan ulama' nak tegur2 aku. Dan kemudiannya bila mati mati......?


Kita tak perlu mencari orang yang sempurna untuk menegur kita.. dan kita tak perlu menjadi orang yang sempurna untuk menegur orang lain.. kerana orang arab selalu kata, nobody is perfect! :)


Jadi tegurlah saya kalau saya salah, dan saya juga menegur bukan kerana saya betul dan awak salah, tapi kita setiap hari belajar untuk memperbaiki diri bukan? Dan pembaikan itu lebih baik apabila kita saling nasihat-menasihati... Peace! [tetiba rasa macam....genetik ustazah mane lak nie...huhu]

p/s: Dah tahu sos yang tak halal tu? Selalu ada kat premis2 makanan, hotel-hotel. Sos tak halal.




TERIMA KASIH SUDI BACA^^

23 comments:

H.J said...

yups..nasihat menasihati sesama muslim

p/s:saya tegur awak kat fb je..hehe

FasiHaH SupiaN said...

@H.Jeh2 kite kawan ke kat fb??hehehe

Hamba Ilahi said...

er, terima kasih ustazah fasihah...

;)

bertambah sorang lagi ustazah di alam maya ni..

syarifahsidrus said...

saling menasihati :)..betul3

Afikah Aziz said...

dengar apa yang dikata bukan siapa yang berkata :)

Diana @ bilakukatacinta said...

suke tengok cara blogger comment kat page..terkadang melenting bila ditegur...

FasiHaH SupiaN said...

@Hamba Ilahi i am not ustazah...accountant possible?hahaha

Hamba Ilahi said...

takpalah..jadi accountant pun bleh jadi ustazah apa..

hehe

al_hakim said...

betul...huu..terasa den

Siti Safiyyah said...

tunggu nak jadi sempurna, sampai sudah la kita tak nasihat orang. huhuhu

cik pulau said...

betul..
tugas kita untuk menasihati..
nak dengar ke tak..
lantak la..
errr.. boleh tak camtu?
hahaha

Niena Pengembara Ilahi said...

slalu nye cmtu la, bla kte nasihat org tu kata kte ni cam ketam plak, nk ajar dri sndiri pn xbetul.. sesama muslim kena la nasihat menasihati.. barulah hidup harmoni..

Niena Pengembara Ilahi said...

slalu nye cmtu la, bla kte nasihat org tu kata kte ni cam ketam plak, nk ajar dri sndiri pn xbetul.. sesama muslim kena la nasihat menasihati.. barulah hidup harmoni..

aimie amalina said...

haiiittt! ustajah..adek ikot cakap usatajh..ngeee =)

::blog anak jawer:: said...

sangat menarik dan penuh msj... seelok2 nya kalau nk beri nasihat... cakap sebagai peringatan untuk diri sendiri... dan org yg terasa... hehe

Hamba Ilahi said...

ustazah fasihah!

hehe..

(er, kenapa galak sangat berkomen kat sini hari ni?)

siti kektus said...

kalau tunggu sempurna, sampai ke sudah tak bertegur kang.

GaRy™ said...

memang susah nak terima teguran orang... dan memang susah orang nak terima teguran kita~... =(

JIJI YU said...

ngaku2 jah la weh

suhaili sarif said...

aiyakk..gmbr x jelas.hehe
tp mmg betul pun
kita ni kdg ade je alasan x nak trima nasihat org
ko sape nak nasihat aku?
masyaALLAH...thanx fasihah utk entry ni :)

Mohamadazhan.com said...

setuju! yang penting bil hikmah =)

sergeant keroro said...

betul, tak semua orang tahu yang mana betul yang mana salah. so, kena terbuka terima nasihat dari sesiapa sahaja. :)

ϟ Zeera AzZahra said...

pendek kata, selalulah berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.. [Al-Asr: 1-3]