Masyarakat : Salah Siapa? | fasihah.com


July 18, 2011

Masyarakat : Salah Siapa?


Anak-anak kecil hari ini, petah bercakap. Advance kan mereka? Kadang umur 3 tahun pun dah tahu guna GPS, dah tahu main PS3, dah tahu guna strawberry. Eh bukan, blackberry. Ini kerana sifat mereka yang selalu ingin tahu dan ingin mencuba serta ingin mengikut apa yang dia nampak.


Selalu kita marah bila budak-budak buat salah. Kita nak mengajar, nak beritahu, ini tak elok, itu tak elok, tak baik tahu dik buat macam ni..


Send it back to you

But, did we realize where have they learned all those bad attitudes?


----------------------------------------

Eh, eh cik adik manis, buka tingkap, nak buat apa? Kan dah pasang air cond ni.

Ala, nak buang sampah lah. dan membuang sampah keluar tingkap dari dalam kereta.

Eh Eh siapa ajar buang sampah keluar ni? Tak elok tahu tak? Tak pasal-pasal akak dapat saham, kete ni dapat saham sekali. Lain kali jangan buat lagi.

Ala akak ni, mama buat boleh, apesal adik buat tak boleh pulak?

---------------


Ngaaa speechless. =.=''


Salah siapa? Ibu bapa memang contoh teladan yang terbaik. Walaupun hari ini, terlampau banyak anasir-anasir luar yang mempengaruhi pemikiran dan tindakan anak kecil. Media masa, surat khabar, internet, kawan-kawan mereka.


Kadang, bila melihat anak-anak buah, maknya tak ajar menyebut perkataan yang kurang baik. Bila tanya, mana belajar ni? Ala, kawan kat tempat adik yang mama anta tu, boley je cebut ma?


See..kanak-kanak membesar, masih belum tahu mana baik buruk, ibu bapa memainkan peranan penting dalam mencorak kehidupan mereka.


Cer tanya akak ni, yang lebih berpengalaman dalam handle anak-anak membesar..

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

17 comments:

Afikah Aziz said...

yes suke entry ni..ibubapa memainkan peranan penting dlm mendidik anak2..ibubapa yg tunjuk contoh xbaik jgn salahkan ank2 klu diorg ikut..kdg2 ibubapa nk ank mereka jd baik tp mereka sndr xtunjuk cth teladan yg baik..haihhhh

bersama kak Es said...

anak2 'akak tu' pun loyar buruk jugak tau ..

~ susah nak bentuk anak2.. kena bmula seawal dari perkenalan lagi. Hubungan ibu bapa yang baik... ikut apa yang Allah tetapkan, insya Allah zuriat pun baik juga.

kalau tak , kena strive very hard ketika mereka masih kecil...

aimie amalina said...

betol!

heeee...so..kene jadi suciiiii depan deme ye..kat blkg pon kene suci gak...jgn kejp ek jadi suci..hehehehe

syarifahsidrus said...

betul2, ada adik sedara umur 4 tahun da ada ipad..huhh

budak2, bukan tahu apa, nampak orang buat, terus tiru, nak2 pulak kalau yang buat tu parents@orang yang rapat

Munna said...

ha itu la...tgk anak buah umur baru 3 tahun tp xlepas dgn PSP...bdk2 ni cpt je bljr ape pun...kdg2 naik risau jgk..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

yang petah bercakap tu budak perempuankalu lelaki tak kan dewasa macam tu punya

::blog anak jawer:: said...

proses pembelajaran bermula dari rumah.... semua kene tahu tu... bukan bergantung pada cikgu je...

JIJI YU said...

zaman dah berubah

FaKArePa!n said...

Ibu bapa yang bertanggungjawab mencorakkan anak mereka.. elok corak nya, elok lah pekerti nya..

Jom renungi..
Rehat Sinonim Dengan Kerja Atau Sebaliknya ??

Siti Safiyyah said...

haa.. teringat ada adik kawan ss tu.. umo 6,7 thn camtu.. dah tau godek2 enset orang cari game.. huhuhu.. btw, yes mak ayah kene bagi contoh yg baik kat anak2. dan bukan senang kan nak jadi mak ayah ni.. T_T

Sunah Sakura said...

teringat entri lama yang sebut tentang didikan terhadap anak2...

Cik Aqilah Wardah said...

Betul2!! ptg td, dngar ikim..

ustaz tu kate, anak-anak seawal 5-6 tahun, mesti dididik mengenal Allah... siapa Pencipta mereka... biar teguh Iman di dada.. insya Allah..

Kemudian, di umur 7 tahun, didik anak2 supaya bersolat.... jgn didik scr zahiriah shj, ttp juga batiniahnya, rohaninya, fadhilatnya..

jika elok yg dua ini, insya Allah, akn eloklah smuanya..

melentur buluh biarlah dr rebungnya.... :)

suhaili sarif said...

betul yg..anak2 blaja dr ape yg dorg nmpak..

mmg kita yg dewasa ni jadi teladan.dan kdg2 kita pn jdi teladan utk kwn2,adk2 dll
kalo kwn tgk kta wt salah,dorg pn x teragak2 nk buat gak sbb tau ada gak yg wt salah
nauzubillah..

eiela said...

yup, budak-budak sekarang cerdik. diorang banyak belajar daripada pemerhatian diorang. peranan ibu bapa besar gila.

lia AKA milo said...

budak-budak belajar dari penglihatan..ye dak???

Mya said...

didikan tu yg plg penting kan? =)

sergeant keroro said...

betul, melentur buluh biar dari rebungnya :)