Falsafah Orang Kampung : Perubatan Tradisional | fasihah.com


July 14, 2011

Falsafah Orang Kampung : Perubatan Tradisional


Selamat petang ladies and gentleman.


Sesetengah masyarakat hari ini masih lagi mengamalkan kaedah perubatan tradisional. Kaedah tu tak salah, yang salah ni, terlalu obses sampai langsung mengutuk perubatan moden. Hal ini selalu berlaku kepada old folks di kampung-kampung.


Nak pergi berurut ke, makan misai kucing ke, tak kisah, selagi halal dan tak menyalahi agama. Tapi yang kadang-kadang buat kita geram, bila taksub sangat dengan dukun, tok moh.

Ni, dah 4 dukun cakap benda yang sama ni. Pak cik ni memang kena sihir.

Demikianlah kata-kata seorang mak cik di atas lawatan ke rumah mereka. Sampaikan nasihat kita langsung dia tak nak dengar kata. Ikut kepala dia sahaja.


Berubat dengan doktor sana tu, kalau sakit cuma SMS dia je beritahu kat mana sakit. Nanti dia urut dari sana.

Allahuakbar. Bila aku dengar, bergetar jantung. Hebat sungguh orang itu ye! Jauh tu, boleh tahu sakit kat mana. Pulak boleh urut dari sana? Tak rasa macam suspicious ke?



Tak salah nak berusaha. Sekarang pun banyak perubatan Islam. Al-hidayah, Darussyifa', Al-Jabar..banyak. Kalau tak nak berubat jumpa doktor ke hospital, pilihlah yang betul cara perubatannya, paling penting tak menyalahi agama.


Macam pernah dengar, kalau kita pergi berubat, dukun tu mintak pengeras RM 75.75 ke, jampi air ke, urut dari jauh ke, macam kita pergi sana, bagi pengeras, nanti kita tidur, dia urut, tu semua tak boleh. Sebab tak tahu dia ubatkan atau urutkan macam mana. Takut dia guna perantara makhluk halus, dah haram tu.


Alahai, perubatan islam banyak dah, pergilah yang dah sah halal. Tak mengharap bayaran, dan hanya menolong untuk berusaha menghilangkan penyakit tersebut. Macam sama tajuk Sunah je. hehe Jangan suka dengan benda tahyul,jin syaitan nie..

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

17 comments:

JIJI YU said...

eheh..sekali je aku jumpe dukun..last2 aku jugak yang belitkan dukun tu

Anum said...

saya x pernah jumpa dukun
x berani
hahahhaa

aimie amalina said...

betol! kite nk sarankan jumpe ustaz syarhan yg selalu kuo kat tb tu...peh~ bru2 ni kat jom heboh kat kk, byk gile owg ade kene sihir la...kene rasuk, alhamdulillah, diubati dengan berkat ayat suci Al-Quran tu =)

kembatolo™ said...

taksub tu yang masalah sebenarnya. kan kan?

Sunah Sakura said...

patut link ke entri tadi tu... heheheh...

ade je perubatan Islam yang boleh rawat melalui panggilan telefon... ustaz bacakan ayat dari sana... :)

Siti Safiyyah said...

pehh menakutkan. minta simpang la kene ganggu dgn mende2 macam ni. kadang kan kita sakit sbb kita salah makan sesuatu (misalnya) tapi orang2 tua lak duk kata kene buatan orang la apelah.. apeeee pon tak boleh..

Mya said...

tiba2 tingat org yg sanggup menganiaya org lain dgn duk santau or sihirkan org. ya Allah mohon terpelihara...

::blog anak jawer:: said...

berubat jarak jauh mmg boleh... guna ayat2 rukyah... mcm cerita hidayah tiap hari jumaat... pakai kaset rakaman... nak syorkan ridam...rawatan islam darul manzil... ni blog dy...

http://darulmanzil.blogspot.com/

::blog anak jawer:: said...

ni sume pengaruh tv... sakit2 siket kene buatan org... tok moh semua ni ape lg... amik kesempatan la..

siti kektus said...

baiklah g jumpa doktor yg guna jarum besar tu dari p dukun yg tah pape je.

kang, penyakit tak hilang, bala pulak yg datang. huhu :)

syarifahsidrus said...

baik jumpa yang betul2 diyakini kan, dukun ni bukan boleh percaya sangat..

Iffah Afeefah said...

xpenah lak jmpe

takut je

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

takutnyer...mlm2 ada org dtg urut?huhu.jin dia la tu dtg

Подтверждаю said...

as salam..
yup.apabila konteks perubatan tu disalah tafsir tak kira mana yang halal, mana yang haram.

sampaikan sanggup ikhtiar dengan cara yang salah. macam contoh isu berubat dengan minyyak wangi kaabah. ramai yang tak tahu. dan ada pula beri hujjah logik akal semata2..nauzubillah..

thx ziarah dan up trafik blog saya. balas kembali~

fa-in said...

btul tu..
seha mesti penah dgr kan org skrg masih ada yg guna cara sahabat nabi dlu..
merawat just mintak 30sen utk rawat dgn 30juzu' quran,25sen utk 25juzu' dll..depend currency,tu sbg syarat bukan pengeras..

hehe terpanjang :P

Mohamadazhan.com said...

betul...setuju. jangan cepat percaya pada dukun bomoh yang tidak ikut sumber yang hak..

sergeant keroro said...

perubatan islam pon bagus :)