Impian untuk ke Indonesia? | fasihah.com


November 27, 2010

Impian untuk ke Indonesia?

[ Ini peta Indonesia. Besar kan? Credit to Inche Google ]
Am I going to Indonesia? 
haha 
Nope la. 
This is their plan. 
Who are them?

.Pak Ngah.
.Acik Su.
.Mak.

Aku? Hanya mendengar, dalam hati berkata-kata tahu!
Siapa yang tak mahu pergi kalau diberi peluang?
Sudah tentulah mahu pergi! 
(Agak-agak ada tak mana-mana manusia yang nak sponsor aku ke sana? BERANGAN lagi )

Okey, nak cerita SEJARAH sikit. Asal usul nenek moyang.
Cuba lihat nama mak aku. 

Sariffah binti Sukor.
Sukor bin Jayanom.
Jayanom bin ... (sudah lupa! aiyoo, mak pernah bagitahu,tapi lupa)

Untuk pengetahuan semua pembaca, asal keturunan aku JAWA memang dari Indonesia. Aku sahaja yang tak duduk di Indonesia. Arwah atok aku, Hj Sukor, memang truly Indonesian kata orang Jawa. :D

Tapi kan, tapi kan, aku sudah lupa juga Indonesia bahagian mana. Kalau ikutkan, saudara mak memang ramai kat sana. Ada sorang yang duduk di Johor. Aku pun tak berapa tahulah salah silah nya. Yang aku tahu, atok sebelah mak memang dari Indonesia. Mahu test speaking jawa sama aku? haha Test la! (gaya macam pro, padahal......)

Maka, nak dijadikan cerita, semalam, mereka merancang untuk melawat saudara di sana. Mana lagi kalau bukan Indonesia. Tapi yang pasti tinggal generasi-generasi barulah. Tapi belum terputus saudara lagi. Tapi lagi, rasa makin jauhlah sebab Indonesia bukan sebelah Selangor sik. Mahu ke sana saja ongkosnya mana cukup RM 500 barangkali. (eceh, cakap Indon pula. Kalau cakap jawa, aku tak cakap macam ini lah, ini Tak tahu Indonesia sebelah mana. Ialah, Indonesia itu besar dong.)

Hendak dijadikan cerita. Cik Siti yang duduk di Johor itu menelefon Pak Ngah. Dia jemput pergi sana. Adik Bongsu dia nak kahwin Mei nanti. (dalam berkira-kira kalau Mei aku boleh ikut ke?macam tak je. adeh =__=' )

[ Gambar pengantin di Indonesia ]
Menurut mereka. Kalau pergi, boleh ketemu saudara-saudara datuk di sana. Merapatkan ukhuwwah yang makin jauh barangkali. Kalau dahulu, ketika atok masih hidup, selalunya dia saja yang pergi ke sana. Pulang berjumpa keluarganya. Tapi anak-anak dan isterinya tidak dibawa. Mana mampu membawa anak-anak yang seramai 14 orang itu. Termasuk isteri sudah 15 jadinya.

Lagi. Katanya mahu makan angin. Ini yang ini kiranya apa ya?
Apa lagi kalau bukan menyelam sambil minum air.
Cik Siti bilang, jangan dirisaukan pasal makanan. Di sana nanti, majlis pun tidak susah. Mahu lembu, penternak lembu ada. Mahu belanja, kami ada mini-market. Jangan risau katanya.

( Dalam kepala aku ligat berfikir, pasti mereka ini antara orang yang agak mewah. Ada mini-market, ada bela lembu sendiri. )

Lagi satu, aku pernah dengar, kat Indonesia ni, orang jarang beli beras. Kalau beli tu maksud dia memang kaya. Selalunya mereka akan menanam padi sendiri untuk makanan mereka. Itu cerita mereka. 
Lagi, menurut mereka, tanah kat sana, jaranglah jadi semak samun. Pasti dikerjakan mereka. Aku rasa, mereka memang darah petani. Apapun, aku tak tahu kesahihan sebenar. Sebab itulah orang kata berjalan, melihat sambil mentafsir. Kenali budaya masyarakat lain.

Oklah. itu anganan aku. Entah bila akan jadi kenyataan. Kalau benar mereka jadi pergi. Adakah aku bercuti masa itu? Rasanya tidak. Ah, tidak. Hampa lagi.

[ Jangan tinggalkan aku. Credit to Google. Gambar-gambar di blog ini boleh lah klik pada gambar untuk mendapatkan link gambar tersebut ]
Ok. Berhenti perlu berhenti mengharap. Kena kumpul duit sendiri kalau mahu pergi. Aku bukan siapa-siapa yang ada orang mahu sponsor. huhu Tapi lagi baik, kalau pergi Mekah dulu. Tak gitu? ^__^

** Maaf ya. Ada tersasul cara percakapan Indonesia pula. Ini pengaruh sinetron Indonesia lah. haha Kalau anda diberi peluang, selain Mekah, ke mana destinasi yang anda mahu pergi? Aku tahu, semua orang mestilah mahu ke Mekah kan. Aku bukan mahu pergi Indonesia sahaja. Banyak tempat lagi mahu pergi. MAlaysia pun tak habis lagi. Anda bagaiman? ;) **


TERIMA KASIH SUDI BACA^^

5 comments:

Ken Wooi said...

seems like a nice place, but dont think i will visit anytime soon :)

Fasihah Supian said...

Well, if you have opportunity, to be there, why not? ;)

Shah said...

nak rapatkan kmbali ukhwah tu benda baik...insyaAllah dipermudahkan..sambil menyelam minumair tu semestinyalah kan..hehehehe^_*

Fasihah Supian said...

hahahaha amin. Ya Allah perkenankanlah hajat hambaMu ini. huhu ;)

Anonymous said...

sy nak sponsor,awak nak pergi tak?

p.c.s