Tsunami Memusnahkan Utara Jepun Selepas Gempa 8.9 Skala Richter (Video Tsunami Jepun) | fasihah.com


March 12, 2011

Tsunami Memusnahkan Utara Jepun Selepas Gempa 8.9 Skala Richter (Video Tsunami Jepun)

TOKYO - Sebuah gempa berkekuatan 8,9 membanting pantai timur Jepun hari ini, tsunami (4-meter) 13-kaki yang menyapu kapal, kereta, bangunan dan puing-puing tan batu darat. Kebakaran juga berlaku di salah sebuah kilang minyak. 

Sebuah kebakaran besar meletus di kilang minyak Cosmo di bandar Ichihara di wilayah Chiba berdekatan Tokyo dan terbakar di luar kawalan dengan 100-kaki (30 meter) api-tinggi mendera ke langit.  

Survei Geologi AS mengatakan gempa itu berkekuatan 8,9, sementara lembaga meteorologi Jepun itu diukur sebesar 8,4. Ini menyerang pada 2:46 dan diikuti oleh 12 gempa susulan yang kuat, tujuh daripada mereka sekurang-kurangnya 6,3, saiz gempa yang melanda New Zealand baru-baru ini.  

Gempa melanda pada kedalaman enam batu (10 kilometer), sekitar 80 batu (125 kilometer) di lepas pantai timur, kata badan itu. Daerah ini 240 batu (380 kilometer) timur laut Tokyo

Ok, ini antara sedikit berita yang aku baca dari Al-Jazeera, NHK and etc.

Dapat tahu masa dudk tengok tv kat library, LIVE berita Al-Jazeera. Aku nampaklah, macam mana Tsunami tu melanda kawasan Utara Jepun. Kasihan tempat pertanian yang habis dilanda air laut. Kapal-kapal semua jauh ke darat. Semuanya dalam masa beberapa minit sahaja.

Itulah, ini semua kekuasaan Allah. Allahuakbar. Dalam masa beberapa minit sahaja. Allah kata Jadi, maka jadilah. Ok, ini video Tsunami yang melanda Utara Jepun dan kawasan sekitarnya.





TERIMA KASIH SUDI BACA^^

12 comments:

kiwi said...

org ckp tsunami bakal smpai kt mesia n singapore kul 6.30

Myra Jay said...

Risau kan gempa sekarang nie sampai akibatkan tsunami lagi..
Mintak Malaysia dijauhkan semua tu sekali lagi..

Ujang9897 said...

ya ALLAH..

✿ milly molly ✿ said...

Subhanallah..
Moga mereka mendapat perlindungan-Nya

Qaseh dalia adelia said...

T_T takut

Mira Amirudin said...

Ya Allah....sedih nye....dalam mase bpe minit je air laut naek..... T_T

FasiHaH SupiaN said...

@kiwi itu spekulasi yang tak pasti,apapun, itu semua boleh terjadi kalau Allah menghendakkannya terjadi kan? :)

FasiHaH SupiaN said...

@Myra Jay yup, kita perlulah berdoa...semoga kita selamat...

FasiHaH SupiaN said...

@Ujang9897 speechless ker Ujang?hehe

FasiHaH SupiaN said...

@✿ milly molly ✿ yup milly....amin..

FasiHaH SupiaN said...

@Qaseh dalia adelia kita kena berani! walaupun saya juga takut.hehehe

FasiHaH SupiaN said...

@Mira Amirudin Itu semua kekuasaan Allah :)