Pusat Nuklear Jepun Yang Ke-3 Pula Meletup | fasihah.com


March 14, 2011

Pusat Nuklear Jepun Yang Ke-3 Pula Meletup

Assalamualaikum semua. Dok layan lagu sambil pakai headphone ni, tiba-tiba jiran sebelah panggil.

Fiqa: Seha, Cman kata pusat nuklear Jepun yang ke-3 pula meletup.
Aku: Hah? Yeke?
Fiqa: Aah, baru tadi. C-man kata.
Aku: Yeke? Ok, nak buat entri lah.
Fiqa: Dijangka Pusat nuklear yang kedua pun akan meletup juga esok.
Aku: Hah, biar benar? Bahaya la wey radioaktif tu.
Fiqa: Itulah pasal.
Aku: Yang hari tu?
Fiqa: Yang hari tu, pusat nuklear yang pertama.
Aku: Owh..
Fiqa: Dekat Fukushima jugak ni.

**** Cman merupakan pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Jepun. Semoga dia dan rakan-rakannya yang lain selamat di sana.

Story ended there. Ok, aku pun terus terjah BBC. Nak cari berita. Cari latest cerita Nuklear Jepun, hah jumpa pun! Ini dia! (sila perkasakan bahasa Inggeris anda sebelum membaca sambungan entri ini. hehe)

A second explosion has hit the nuclear plant in Japan that was damaged in Friday's earthquake, but officials said the reactor core was still intact.
TV footage showed smoke rising from Fukushima Daiichi's reactor 3, two days after an explosion hit reactor 1.
The latest blast, said to have been caused by a hydrogen build-up, injured 11 people, one of them seriously.

Soon afterwards, the government announced a third reactor at the plant had lost its cooling system.
Officials said radiation levels were below legal limits, but the US military - which has been helping the relief effort - said it had moved away from the area after one of its aircraft carriers detected low-level radiation about 100 miles (160km) offshore.
Technicians have been battling to cool three reactors at the Fukushima Daiichi plant since Friday, when the quake and tsunami combined to knock out the cooling system.

Itula pentingnya English Education... ;)

Sambung baca kat sini. 1 persatu musibah menimpa mereka. Kita pula sibuk dengan apa kat Malaysia ni? Fikir sama-sama. Haih, doakan mereka. Kalu itulah yang hanya kita mampu lakukan.

Ok, boleh tonton video tersebut. Ini dia. Sesungguhnya, setiap yang berlaku itu ada sebab dan hikmah di sebaliknya. Malapetaka di Jepun (11/3/2011) adalah suatu ketetapan Tuhan : dan telah di nyatakan di dalam Al-Quran.







TERIMA KASIH SUDI BACA^^

6 comments:

aqish basir said...

hah? dah meletup,baru baca blog ni baru tau.kalau tak mmg tak tau.

hm...tapi betul ke ada yng ckp,radiasi dr pust nuklear,tak kan smpi ke malaysia?

btw,thnks bg entry ni!

Budak Botak said...

hue3, takutnya kalo kena radiasi tue...

FasiHaH SupiaN said...

@aqish basir aah aqish dah meletup, sekarang ni, baru tadi dapat forwarded message suruh berjaga-jaga kalu hujan, sebab kalau hujan tu nanti jadi hujan asid, sangat bahaya.. xtaulah radiasi tu akan sampai ke malaysia ke tidak...

FasiHaH SupiaN said...

@Budak Botak budak botok, saya pun takut juga....radiasi tu bahaya....

aried said...

semoga tidak smpai ke malaysia..aried ada dgr radio tadi ckap yg sms bgtau radiasi akan smpai ke malaysia adalah spam semata2...

FasiHaH SupiaN said...

@aried tq aried kerana menyebarkan maklumat tersebut!