Personal : Apa Yang Patut Saya Bicarakan? | fasihah.com


November 4, 2011

Personal : Apa Yang Patut Saya Bicarakan?

Kita bukan maksum yang tak lepas daripada membuat kesalahan. Tapi kita juga tidak mahu masuk neraka. Tapi kita selalu tak melakukan perkara yang sepatutnya untuk masuk syurga. Awak awak awak, setuju tak dengan saya?


Situasi

Azan berkumandang di masjid, tanda masuknya waktu maghrib bagi wilayah persekutuan Gombak dan sewaktu dengannya. Kelihatan nun di sana, seorang demi seorang menuju ke bilik air untuk menyuikan diri masing-masing sebelum menunaikan solat.

Tidak lama selepas azan berhenti, Sufi juga melakukan perkara yang sama. Tapi antara sedar dan tidak, bukan semua yang wajib menunaikan solat mereka menunaikan solat. Itu faktanya hari ini, walaupun mereka Islam.


Situasi dalam situasi

Pergerakan Sufi untuk mendirikan solat lambat-lambat. Dia terasa sangat annoying dengan suara-suara yang kedengaran berdekatan dengannya. Suara tersebut sangat jelas dan kuat seperti individu tersebut sedang bercakap dengannya.


Di masjid, Imam sudah memulakan solat. Yang di bilik, masih belum mula lagi. Terkebil-kebil Sufi memakai telekung. Dalam hati, 'bila pula dorang ni nak stop bercakap kat telefon'.


Hey, you didn't find me a song. I have find you one romantic song u know?

You know? I have watched this movie more than 20 times.

and bla bla


Sufi mendengar Imam di masjid sudah masuk rakaat kedua. 'tak boleh jadi ni, kena cuba buat-buat tak dengar ni. Khusyuk-khusyuk. Pandang sejadah.'

Maka Sufi pun solat. Semoga solat Sufi tu tadi diterima Allah. Dugaan ketika Sufi bersolat, suara-suara tadi tidak juga makin rendah, tapi Sufi cuba tidak mengendahkan perbualan mereka. 

Selesai salam. Belum sempat pun berdoa, suara yang kedengaran tadi, tiba-tiba menjadi lebih kuat dengan gelak tawa yang begitu galak sekali. (erm betul ke bahasa melayu aku tu?abaikan)

Dalam hati Sufi. 'Tak nak solat maghrib ke dia ni? Bila nak mula solat dia ni. Kata Islam. Soalt bila masa kesusahan je ke?'. Sufi tiba-tiba Istighfar, eh, be positive, dia uzur lah tu. Walaupun dalam hati, 'masakan uzur sampai berbulan-bulan?'

Sufi tidak mengendahkan mereka walaupun dalam hati ada rasa nak ambil hp tu campak dari level paling atas asrama Sufi. Tapi Sufi teruskan wirid dan Doa. Sufi hendak membaca Al-Quran pula.

"Allah mak ai, makin galak depa bersembang"

Sufi selamba sahaja teruskan membaca Al-Quran. Selesai sahaja mebaca.

Ok, we stop here. Go eat. We will continue later. I love you. Muah Muahh


end



# Bersabar itu sangat penting dalam menjaga keharmonian dan hubungan sejagat. Tapi tak bermakna kita perlu berdiam atas perbuatan yang tidak baik.

# Kalaupun dah tak tahan nak bergayut sekalipun. Cuba hormat orang yang berada di sekeliling kita.

# Kalaupun tak nak sembahyang sekalipun, tolonglah hormat orang lain yang sembahyang. Ini sangat penting.


Sekian buat kali ini. 

p/s: sentences english yang Italic tu adalah perbualan mereka yang sedang bergayut.

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

3 comments:

Tea said...

Kekadang tempat sembahyang itu jadi tempat tidur terutamanya surau ofis..

MAB said...

Sabar penting.berat tanggungjawab sufi tu utk ajak kawan2 die kmbali ke pgkal jalan. mge Allah bntu sufi dlm hdapi ujian ni. congratz seha!

aamalinaazman said...

teringat mase kat sekolah dulu
cam nilah
aihh
di tego payah
x ditego pon payah

aduhaii
bersabar jela kan...