Halal Haram : Berhati-hati Dengan Mentega Golden Churn! | fasihah.com


August 4, 2011

Halal Haram : Berhati-hati Dengan Mentega Golden Churn!




Hari ni dah masuk 4hari kita berpuasa. Jadi bagaimana progress? Dah habis khatam Al-Quran? Ada miss bangun sahur? Isikan Ramadhan ini sebaiknya. Entahkan sempat kita nak bertemu Ramadhan lagi tahun depan.. T__T


Ok, jadi nak kongsikan apa yang patut diwar-warkan kepada semua. Sebab masa ni lah, ramai yang nak buat kek, kuih raya dan sebagainya. Dan mentega apa yang menjadi pilihan? Info yang telah diciplak daripada sunahsukasakura. Terima kasih angah.


Nampak kan keratan akhbar tu? jadi.. carilah alternatif lain... SCS dengan Anchor pun ok kot.. Buttercup pun ada. Tapi Pak Cik Mat kata kalau nak wat kek better guna SCS atau Anchor. Kenapa tak buttercup ek? sebab kek nanti jadi keras ek?hehe


Golden Churn -Google

Di atas adalah gambar mentega yang sibuk diperkatakan. Hmm, banyak benar yang tak halal. Nak masak pun, kena hati-hati nak guna apa. Masalahnya sekarang, kalau kita tak sebarkan, tak ramai yang tahu, nanti kita pun tetap terjebak.


Bak kata kak sunah, kek lapis Sarawak tu, banyak guna mentega ni. Dahlah kek tu sedap, kita nak makan, mana nak tahu orang tu pakai mentega apa. Kan? Patutnya cepat-cepatlah pihak-pihak berwajib ambil tindakan, tak patt ada tanda halal kalau dah sah haram. Menegelirukan pengguna.


Jadi, kita sebagai pembaca, yang dah tahu, apa lagi tanggungjawab kita? Kalau bukan sebarkan. Tak semua orang baca paper, online, kita jumpa makcik-makcik belanja kat pasaraya tu, habaq kat depa.


Klik like, untuk sebarkan. :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

21 comments:

syarifahsidrus said...

nasib baik tak pernah guna..tapi suka makan kek sarawak la...T_______T

aiman said...

sini guna anchor..

sergeant keroro said...

sama-sama sebarkan. dunia sekarang, macam-macam leh jadi. ish2

aimie amalina said...

weeee
ada yg aku g kedai satu2 p cek ni
dah la antu kek
hehehe...tq seha dan kak sunah!

CikMiMiey said...

mekaseh tuk info ni ... baruuuu tau ! yup , mmg jadi kewajipan sebarkan pada yg tak tahu , ekspeceli pada golongan ibu ibu :)

JIJI YU said...

bahaya2..

lia AKA milo said...

banyak makanan yang ada dna khins=zir sekarang ni. jadi kena hati-hati

fa-in said...

erk..baru 1st time dgr mentega jenis ni -.-"

Melur Jelita said...

Fasihah jelita,
eeeeuwww teruknya..thanks for dis info

Melur Jelita said...

Fasihah jelita,
eeeeuwww teruknya..thanks for dis info

Ayuni said...

hm, government should do something....

Diana @ bilakukatacinta said...

astaghfirullah hal azim...

bersyukur sebab tak pernah buat kek/atau kuih menggunakan butter apa-apa sahaja (nampak sgt pemalasnya..)

tak bersyukur..(huhu)..sebab selalu beli kek/biskut dari kedai2 atau IKS atau kilang2 yang kita tak tahu jenis butter ape yg digunakannya...

HAFIZAL said...

HARI2 KITA DENGAR PRODUK ADA DNA BABI..APA TINDAKAN PIHAK JAKIM UNTUK MEMASTIKAN SEMUA PRODUK MAKANAN DI MALAYSIA HALAL SEMUANYA....TANPA ADA WAS2

Suhaili Sarif said...

harap kek lapis yg akak makan dlu x guna mentega ni.waaa...

thanx for sharing seha :)

aiEz said...

mcm2 sekarang ni,byk mkanan yg status halal diragukan..ptt bnda mcm ni umat Islam kena peka,ye la bnda jd drh dging utk kturunan kita nt..dr apa kita mkn bntuk pribadi kmudian hari..

Nini Hartini said...

betullah. skrg ni byk mknan meragukan. nk beli pun jadi ragu2. klu dulu tgk cap halal oversea, boleh percaya. skrg dah ragu2 pulak.

Anyyss Shuhaimi said...

sampai dgn peralatan wat kek pun kena samak camni..dah lama tak beli kek lapis sarawak.

Hans said...

banyaknya makanan ada DNA Babi nih
adoiii

Solihin Zubir said...

nasib baik x pernah dengar nama ni.. apatah lg nk guna.. hehe..

tp risau jugak kalau pernah terbeli makanan yg guna mentega ni..

aiman fanboy k-pop said...

jauhi benda haram,hindari yg shubhah,,,,

Ardini Humaira said...

ya Allah...
last year kes minyak sapi.. isk3 macam2 orang skang ni kaut untung sediakan benda yang terkandung yang haram..