PROJECTION vs PERCEPTION | fasihah.com


April 24, 2011

PROJECTION vs PERCEPTION

Assalamualaikum my beloved readers! Oh My God! I am sorry! Very Sorry! Today, it is the most tired day for this week. Being a babysitter for 5 child. Really, it makes me become gumiho. hahaha by the way, korang selalu sangka baik ke sangka buruk?? ha, meh sini meh, cheq nak kongsi info sikit meh. ;)

Alhamdulillah kita masih di bawah lembayung Kasih Sayang Allah. Semoga IMAN kita terus bertambah walaupun hakikatnya KONDISI IMAN INSAN ber+ dan berkurang.

Berjumpa kita lagi dalam perkongsian sesi ilmu. Pepatah arab ada mengatakan,
“Orang bijak berbicara tentang Ilmu;Orang biasa berbicara tentang alam sekikeliling;Orang bodoh berbicara tentang orang lain”.

Tujuan saya bukanlah untuk mengupas pepatah di atas tetapi untuk mengupas sedikit tentang PERCEPTION dan PROJECTION.

Apa yang terlintas di fikiran anda apabila anda lihat seseorang sedang duduk tanpa berbuat apa2 ditepi tasik tempat anda berjoging?

Setiap orang akan memberikan jawapan berbeza mengikut pemikiran masing2 disebabkan otak kita lain2. Kalau jawapan yang sama pula, adakah mereka berkongsi otak?

Tidak! Mereka tidak berkongsi otak tetapi mempunyai pandangan yang serupa. Nah! Di sini kita sudah dapat merungkai apa itu PERSEPSI. Ia merupakan pandangan peribadi mengikut mata kasar dalam bahasa lain WORLDVIEW, yang dipengaruhi oleh agama, adat dan lain2.

Baiklah, sekarang apa itu projection? Adakah ia anak kepada perception?

Mari kita lihat kepada 1 situasi yang kebanyakan di alami oleh pekerja makan gaji.

Sang bos selalu tidak berpuas hati dengan hasil yang ditunjukkan oleh sang pekerja. Sang bos menjangkakan sang pekerja boleh buat lebih baik mengikut standard yang diset di mindanya.

STANDARD YANG DISET DI MINDA merupakan kata kunci PROJECTION. Setiap orang mempunyai kebolehan dan kelebihan masing2. Sang bos mempunyai cita rasa yang tinggi mengikut tahap pemikirannya dan pembelajarannya sebab itu dia boleh menjadi bos. Tetapi, sang pekerja mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Sebab itu manusia diciptakan berbeza-beza untuk saling mengenali (li taárafu).


Jika sang bos mahu hasil yang perfect, lebih baik dia buat dengan tangan sendiri. Ini tidak akan menyakitkan hati mana2 pihak. Ini bukan untuk menyebelahi sang pekerja, tetapi untuk mengajak Sang bos berfikir bahawa orang lain juga mempunyai perasaan dan kebolehan tersendiri. Sang pekerja bukan robot Sang bos yang mempunyai pola pemikiran, kebolehan ,citarasa yang sama dengannya. Bagi Sang pekerja, jika teguran itu untuk kebaikan diri dan syarikat, apa salahnya ikut. Ia tidak akan membawa kerugian bahkan keuntungan.



Penulis: SidiDann

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

6 comments:

Budak Botak said...

sedang memahami maksud kata2 tue...

Entry terbaru GEMPAR - iPhone & iPad Rakam Pergerakan Pengguna... (",)

nazirulhazwan~ said...

fuh, 12 kali den cube memahami kate2 dan ape yg cube datin fs katekan.hehe

Fasihah Supian said...

@Budak Botak saya juga. adess

Fasihah Supian said...

@nazirulhazwan~ naz, bawah tu ada nama sididann, jadi bukan kate2 FS ler..FS pun blur bila baca kali ke2..huhu

Rosmarieza said...

sangat faham~:P dan sy shukew gumiho~:P

Fasihah Supian said...

@dark r0se yes! ada pun yg faham! :)