FOCUS, TARGET & REWARDS | fasihah.com


May 8, 2012

FOCUS, TARGET & REWARDS

.Some wants to be a smart student.
.Some wants to be a brilliant student.
.Does it makes any difference?
.Hehe Sometimes I got confused between the SMART and BRILLIANT.


By the way, the intro does show me that I am not in a well-thinking-mind. Not so rational. Such having a chaos life. How bad a Muslim student with such chaos life. -.-'' Arghh. Banyak nya assignment. Tak leh nak pretend cool lagi dah. rasa macam cool je ayat awal tu speaking kan. Dia akan tetiba macam-macam hebat gila speaking bila in the state of a little bit unconscious mind. Selalu macam tu. Speaking without deep thinking. Seha seha..


By the way, saya nak share sesuatu sebenarnya. Sebab saya rasa masa ni, semua kawan-kawan saya dan saya memang tengah berhempas pulas dengan assignments, projects, quizzes, presentations. Yes, our final exam is just around the corner. How I wish to start my revision early. -.-''


FOKUS

Senang ke nak fokus ni? Bila nak buat assignments, pulak kena cari article dekat internet. Ahh kena online. Ingat senang nak Istiqamah cuma cari artikel ke? Saya pun student. Saya tahulah. Ingat saya baik sangat ke? Skema sangat ke? Nak cari article, bukak browser, lepas taip apa yang nak dicari kat Google, paling tak pun, mesti buka lagi 1 tab, Facebook. Tak pun, Blogspot. Tak pun, Twitter and so on. Tapi saya tabik sangat sapa yang dapat Istiqamah dalam menyelesaikan tugas tanpa rasa nak buka itu semua walaupun wireless terlebih excellent status nya. Wahhh. Adore sangat tau!


Weapons of Mass Distraction by Productive Muslim

Bukan setakat buat assignments, apa pun, bila rasa macam betul-betul ada PRESSURE, barulah kita mula FOKUS. kan? Kalau bukan esok pagi kena hantar assignment, tak adalah malam ni kita fokus kat assignment tu kan? Kalau bukan kejap lagi nak kuiz, tak adalah kita study sungguh sekarang. Sebab apa? Sebab ada pressure yang menyebabkan kita fokus.




Jadi, kita perlu melakukan sesuatu! Ya kita mesti bertindak! 

Kalau bukan sekarang nak mula ---> melambat-lambatkan kerja ---> semua beban kerja berkumpul pada satu-satu masa ---> STRESS ---> cepat marah ---> orang yang sedang marah, syaitan senang nak kawal emosinya. (syaitan yang kawal emosi, bahaya tu!)


Haa, bahaya kan? So..

Kalau FB penyebab hilangnya gangguan menyiapkan assignment, pastikan tiada connection internet semasa anda membuat kerja. Kalau ada application PomLife Lite di smartphone boleh turn ON untuk mendisiplinkan diri kita membuat kerja. Application PomLife Lite ni bagus tau, kita rasa macam masa yang ada dah nak tamat, jadi kita ada sedikit PRESSURE yang boleh membantu kita FOKUS. 


So, start now, with Bismillah


Source: lovewithoutlimits

TARGET

Buat TO-DO-LIST harian untuk tahu TARGET apa yang kita nak laksanakan hari ini. Berjaya nya kita mencapai TARGET, mungkin kita boleh set sendiri 80% ke atas. Dan bila kita buat TO-DO-LIST ni kita kena pastikan kita memang nak buat dan nak selesaikan. Jangan cuma list semata-mata tanpa apa-apa tindakan. Kalau buat list sahaja tapi tak tahu nak laksana, tak guna juga. 


Kita setkan cut-off kita, berapa peratus minimum yang perlu kita capai. Sesuai dengan keadaan kita. Kalau hari tersebut memang sibuk, mungkin cukup hanya sekadar 60% tercapai dan sebaliknya. (cut-off tu audit sangat kan)


To-do-list saya untuk hari ini.

Moga Allah permudahkan urusan saya dan semua kawan-kawan esok hari. Jangan mengeluh atas kerja-kerja yang ada ok kawan-kawan. Cuba selak sikit Al-Quran, baca terjemahan ayat 286 Surah Al-Baqarah tu. :)


REWARDS

Orang yang bagus, dia tak payah susah-susah nak puaskan hati dia dengan pergi cinema, makan besar lepas siap buat assignment. Sometimes, just short break is enough. Chit chatting with your bestfriends also an awesome way. Those good people knows, the best rewards will be in the here after if our intention is correct. Isn't? ;)


So, what are you waiting for? Start our work now! Let us make our day productive!!




TERIMA KASIH SUDI BACA^^

3 comments:

Anum said...

yes setuju
first kena fokus

Amady said...

yup sgt stuju! kdg2 kita tergelincir dek krn fokus yg lemah..

tapi kan, suka sy yg kerdil ilmu ni nak share pndapat pada entri cik fasihah ni. boleh ke? ^^

respon pada "..Orang yang bagus, dia tak payah susah-susah nak puaskan hati dia dengan pergi cinema, makan besar lepas siap buat assignment. Sometimes, just short break is enough. Chit chatting with your bestfriends also an awesome way.."

saya stuju 110% statement ni! dan trpanggil utk share sesuatu

kite penah dgr kan,

"org yg mnangis tu bkn sbb dia xtahan dgn prkara kecil (atau besar) yg brlaku pada dia, tapi krn dia sudah puas menahan sabar dan ksedihan stelah skian lama sbb dah mlalui byk cabaran dan msalah dlm hidup dia.."

bkn sbb dia suka menyeka air mata bila mngalir kluar, tp sbb dah xmampu tahan lg air mata itu.. betul?

jadi apa yg saya nak share sbnarnya??

bgini, mungkin fasihah ingat mereka yg makan besar or pergi cinema after buat assignment yg kecil tu skdar nak 'puaskan hati' je. skdar nak berseronok aje.

tak smestinya kan? ^^

kdg2 kita xtahu, dsbbkan sudah skian lama x keluar la, mereka ambil kputusan utk meraikan bersama. dan cara meraikan tu pulak trpulang pada stiap manusia. ada kala cukup skadar chit chatting di kedai kopi. ada kala beriadah bersama. ada kalanya sanggup keluarkan duit beli ssuatu.

dan mungkin juga, ada pulak sbb alang2 merupakan hari istimewa slah sorg kwn dia, atau dia ada rezki lebih sbb kerja part time, jadi apa salahnya dia sudi belanja makan besar kpd kwn2 yg slama ni skian lama bersama dia. meraikan tu atas cara masing2. beri hadiahlah kamu sesama sendri supya saling berkasih-kasihan ye dak? hehe.

jadi, org yg mnangis tu bkn smestinya dia xtahan mnangis. dan org yg makan besar atau ape2 aje tu xsmestinya juga dsbbkan satu reason trtentu itu shj. tapi sbb banyaaaakkk perkara lain yg dia dah ambil kira dan mahu raikan.

we dont know until we care to know (err ni statement saya, abaikan hehe)

anyway, entri ni sgt segar dibaca! nice ^^

Amady said...

@Amady

tambahan..

tak boleh judge pada perlakuan btul?
tapi niat lah yg utama (yup saya stuju mcm apa yg anda ckp) ^^