Dulu vs Sekarang | fasihah.com


September 4, 2012

Dulu vs Sekarang

Petikan akhbar yang saya ambil daripada FB Ustaz Zaharuddin.



Nombor-nombor penting khususnya di sekitar Lembah Klang dan bandar-bandar besar di Malaysia. Spekulasi oleh orang berduit tidak dapat dinafikan merupakan salah satu punca. Fikirkan perancangan awal bagi semua mereka yang berkenaan. Moga pendapatan kita diberkati dan tetap istiqamah atas pencarian pendapatan halal. -Ustaz  Zaharuddin


Kalau belajar Finance, benda mula-mula yang dia akan ajar ialah, masa ada nilai. Sebab itu nilai duit dulu dengan nilai duit sekarang tak sama. Tapi kadang-kadang terfikir juga. Gaji yang diperolehi sama, tapi kos sara hidup makin tinggi. Bila fikir-fikir balik, sebab itulah ramai yang tak berhutang zaman sekarang?


Tambahan pula, taraf hidup di Malaysia yang kaya makin kaya raya, yang miskin terus miskin pun agak tak berapa setaraf kan? Mungkin cara agihan sumber terhadap penduduk kurang cekap dan berkesan? Atau kita yang tak pandai urus? Atau kita yang malas berusaha? 


Kadang kita jangan terlalu konservatif dan asyik menuding salah satu pihak sahaja tanpa menilik salah diri kita sendiri.


Apapun, carilah rezeki yang halal. Bak kata Hilal Asyraf.. Moga Allah redha. Lagipun kan Dia yang memberiakn rezeki kepada setiap hambaNya. Tak gitu? :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

6 comments:

Sunah Sakura said...

aik aik..pinknyewwww blog dia..hehehehe...tukar dengan akak eks??? :p

Fasihah Supian said...

hahaha kak sunah, ni kes main trial and error warna ni kak..last2 jadik pink.ahhahaha

Cik Aqilah Wardah said...

weett weeet... ^_^

pink nyaaa... selamat menghabiskan sisA2 cuti yeee~

نورعيم said...

kos hidup skng cekik darah. kalau yg tak mampu, tinggl kat bandar2 besar, tu yg jd hutang, along tu sume.

lumrah hidup.

Unknown said...

mahalnye laaaa

Solihin Zubir said...

sepatutnya, kos sara hidup tinggi, gaji pun kenalah tinggi ye dop..

sbb tu makin byk jenayah.. tekanan kos sara hidup tinggi.. kdg2 smpai tak kisah sumber rezeki halal haram.. janji masyuk aja..