Bila Bicara Tentang Cinta | fasihah.com


February 26, 2012

Bila Bicara Tentang Cinta

"ko tahu tak? dia player! kesian lah kat makwe dia!"


"So, apa masalahnya? Dua-dua play pun kan?"


"Hmm, itulah pasal."


The law of reflection = what u give, you get back.

By the lens flare

Kalau hari ini, kita tipu orang, jangan menyesal kalau satu hari nanti, kita ataupun keluarga terdekat kita lebih teruk ditipu.


Kalau hari ini, kita suka sangat berjanji tak tepati, jangan menyesal kalau orang lain buat kita sama macam tu.


Kalau hari ini, kita memainkan perasaan orang, jangan menyesal kalau satu hari nanti kita atau pun keluarga terdekat kita lebih teruk dipermainkan.


Itulah, hukum pantulan. Adakah saya berkata-kata hanya dari segi teori? Tidak, kita boleh lihat sendiri dalam kehidupan seharian kita. Sebab itulah, selalu beringat, treat others as how you wish to be treated.

Tapi kita selalu lupa, selalu sangat ingat kita dah baik. Kita selalu rasa kita betul. Salah orang selalu kita nampak, salah sendiri tak nampak.


Cerminlah diri selalu untuk melihat pantulan diri kita sendiri. Rifleksi diri, siapakah aku? Ke manakah aku nanti? Untuk apa aku dihidupkan? Apa yang aku dah buat?


Dalam kita menongkah arus, kadang kita laju dan tak jatuh. Tapi ada kalanya, kita rebah juga. Sungguh, kehidupan di dunia ini memang tidak lain untuk menanam benih-benih untuk dituai bila dibangkitkan semula nanti. Tapi benih apa agaknya yang telah kita tanamkan selama kita hidup? 


Kita selalu sangat mengeluh, ini tak kena, itu tak kena. Ya, manusia. Macam-macam ragamnya. Besar nafsunya. Tapi adakah kita di sini hanya untuk memuaskan hati manusia sedangkan kehendak manusia itu tersangatlah besar dan memang tak terjangkau untuk dipuaskan semuanya.


Jom perbaiki diri. Kalau belajar biarlah ikhlas. Kalau bercinta biarlah kena tempat. Kalau sayang biar pada yang berhak. Kalau hidup biar bermatlamat. Kita tak lari dari perhitungan pada akhirnya nanti.


Berharaplah pada yang pasti dan mengadulah pada yang tak mati...


Wallahua'lam. Spread the word salam. May Allah bless you. Assalamualaikum. :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

5 comments:

pengemis Cinta~ said...

betul tu..kalo rasa xpuas hati ke apa dengan seseorang kena ingat juga tak semua orang puas hati dengan kita..back to fitrah..jadilah mukmin soleh..inshaALLAH..;)

Ckin Kembaq said...

stuju! what u give, u get back.. ^_^

Sunah Sakura said...

yup..sedangkan macam mana kita layan mak ayah kita pun nanti akan refleks balik kat kita dari anak2 kita..

H.J said...

berani buat berani utk tanggung kelak..

Solihin Zubir said...

karma..

what goes around comes around..

Allah itu Maha Adil..