B U S Y = H E C T i C nye! | fasihah.com


February 24, 2010

B U S Y = H E C T i C nye!

Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera dan selamat membaca cOretan di muka blog ini. Sudah kesekian kalinya aku tidak mecoretkan ape-apa pada laman sesawang ini. Rasa kalut lah pulak, bila menulis blog dengan menggunakan Bahasa Melayu yang betul. Almaklumlah, sudah sagat lama aku tidak mempelajari bahsa Melayu. Walaupun dulu kOnonnya pendebat tOk debat BM ala parlimen, tapi...2 tahun menjadi warga IIUM atau melayunya UIAM, bahasa melayuku sudah tunggang langgang, imbuhan, susunan ayat pun dah tak betul.

ANYWAY, kita abaikan ajelah bahasa baku ke, bahasa ibunda ke, eh tak boleh lah macam tu FASIHAH, nanti generasi akan datang tak tahu pulak bahasa MELAYU..CAMNE?? takpe, akan difikirkan. Sebab ape?? Sebab aku hari nie nak cerita tentang ni BUSY dalam bahasa melayu dy...BIZI..eh silap...SIBUK! baru betul...bahasa kalau dah rOjak memang macam tue, asalkan faham makne je...hailaa...dah2,kalau nak merepek sal bahasa jangan lah tulis tajuk BUSY tu cik Fasihah Oi..!hehehe [bila hati berkata dengan diri sendiri, memang macam tue (^-^)"]

baiklah, mari sini cik Fasihah nak mulakan, eh jap..macam best je kan bahasakan diri kat blog ni sebagai "cik fasihah" daripada aku, aku dan aku.nampak sangat kasarnya..biarlah, apepun, aku punya coretan, kata hati aku, dan nampaklah aku nie memang macam nie, "cik fasihah" macam panjang sangat pulak. so..tak pelah, biarkan ia seperti biasa ye!

YEEE....
1............................
2...........................................
3..................................................


MULA!!!

Mari mulakan.

Ye, sebagai Perdana menteri yang berdiri di pihak kerajaan, saya ingin mendifinasikan BUSY dalam konteks seorang pelajar....macammmmm SAYE!!hehe

lepas rindu kat DEBAT jap,ye Yang Dipertua dewan, mOhOn untuk mendefinisikan tejuk kepada DEWAN!

ye..sila-sila..

BUSY dari segi bahasa ialah sibuk, jadi secara literal nya, BUSY bermaksud SIBUK. hailaa..pe ulang2 BUSY dengan SIBUK je nie???

Dahlah..meh aku kabO..ni nak cerita... semenjak 2 menjak dan bermenjak-menjak nie, sebagai seorang pelajar yang sedang menuntut di universiti, kehidupannya memang dipenuhi dengan warna-warna keceriaan! ape kamu nak sampaikan ini??

Nak cakap....banyaknye benda kena buat..banyaknye TEST! banyaknyee ASSIGNMENTS to submit! banyaknyeee QUIZZES! belum hafalan lagi, ulangkaji lagi, project lah...exam pulak bukan setakat mid-term. Senang kata, memang tak putus2 kerja yang datang. Kadang-kadang rasa cemburu dengan kawan2 lain yang ada kat universiti lain. Kenapa nampak macam rileks aje?? yeke?? ntah2 mereka pun sibuk jugak! cik Fasihah yang tak perasan kot?? ape cik Fasihah ingat, cik Fasihah je yang BUSy mengalahkan PM??

isk3..taklah sampai begitu...
cuma bila ade kat kampus nie, kadang2 tak sempat nak fikir benda lain yang tak berapa nak penting..macam..nak tanye kabOr kawan kat shah alam tu ke, tanye..yg kat jengka ke kan...sampai tadi, ada kawan bagi mesej, dia kata terasa bila aku tak balas status dia kat facebook and tak balas mesej dia.

Jadi, buat sahabat dan teman seperjuangan. Aku minta maaf atas kekhilafan aku, mesej korang aku baca, cuma kadang2 tu bila dah baca, lupa nak balas and then, kadang2 aku tengah ada kerja lain kena buat2 lagi beberapa minggu semenjak dua menjak nie, ade sahaja test, kuiz dan lain2.. kadang2 hp kat sebelah je, laptOp depan mata, kalau status kat facebook tu, mana yang aku perasan, aku balas.. Aku harap korang faham. aku tak sengaja dan aku sangat2 minta maaf. Aku tak lupa kat korang.

Buat warga2 EXCO ALUMNI pun aku nak minta maaf, aku tak sempat sangat nak jenguk ALUMNi nye network, aku tak sempat lagi nak mOdified database, aku tak sempat lagi nak tengOk the latest minit mesyuarat sebab aku tak remind sakinah lagi untuk hantar email the latest minit mesyuarat tuh. Tapi hari tu akau dah pesan kat dia. tapi dia tak hantar lagi.

Buat kawan2, aku tak lupa korang. Aku tak lupa orang2 di sekeliling aku. cuma masa tu teramat CONSTRAIN, tak boleh nak jadikan masa tu kepada 30 jam, ia tetap 24 jam, aku kena MANAGE masa yang aku ada WISELy. Harap korang faham...


Bila aku cakap ada test, assignment banyak, mungkin ada kawan-kawan yang cakap dalam hati, dorang pun ada tu semua, ada pun masa nak buat lain. Apapun, aku cuma nak pentingkan benda tu mengikut priority.

Malam tadi, aku baru je lepas TEST 2 BIZ MATH, esok KUIZ pula..kuiz yang tak henti2..assignment juga begitu! penat! tapi apekan daya, kami pelajar, semua itu adalah requirement yang perlu di lengkapkan!

Baru tadi, dapat lagi 1 assignment baru. Next week kena SUBMIT 2 ASSIGNMENTS..Bila nak cOmplete nie??MALAM nie, kena SUBMIT assignment on computer architecture...YA ALLAH, permudahkanlah urusan kami...(~_~)

MALAM ni kena submit, tapi ada lagi 1 part yang belum selesai. Baju tak basuh lagi! esOk kui, tak study lagi, assignment submit next week, unutul subjek ISLAMIC WORLDVIEW, tak cari bahan rujukan lagi. AYAT2 dan hadis2 HALAQAh tak habis hafaz lagi..Hmmm..tu lah...

Ada kawaan2 suka cakap macamni, "ala..kau kan INTERNATIONAL..lagipun..kitorang DIPLOMA..." hmm..janganlah pertikaikan macam tu..belajar kat mana-mana sama je..mungkin, ini bahagian aku, bahagian aku untuk belajar macam ni..sekurang-kurangnye, dengan ada banyak benda macam ni, aku harap kita sebagai pelajar tapi bukan pelajar sahaja, untuk SEMUA orang, lagi2 followers blog cik Fasihah nie, ingatlah, gunakan masa sebaiknya..

Muhasabah sikit:
"adakah setiap waktu kita gunakan dengan benda yang berfaedah??" padahal setiap waktu itu sangat berharga..seperta emas! walaupun sebenanye masa tu lebih berharga daripada EMAS, PERMATA, INTAN dan BERLIAN. eh yeke??kenapa cik Fasihah cakap macam tue?? hahaha..sebab cik Fasihah tak minat benda2 tue, sebab tu dia tak heran.huhu(^_^)

ALWAKTU KASSAIFU..
MASA UMPAMA PEDANG...

kalau kita biarkan ia berlalu tanpa menggunakannya, dia akan berlalu begiu sahaja dan kita tak boleh nak putar balikkan masa..
kita yang kena kejar masa tue, bukan masa yang kejar kita.

sebab itu jugalah, ALLAh menciptakan MALAM DAN SIANG. untuk manusia merancang kehidupannya denagn organized sekali! dengan sistematiknya!

siang itu untuk melaksanakan rutin2 yang sudah dirancang, malam itu untuk berehat dan tidur! bukan waktu siang untuk tidur dan waktu malam pula untuk ENJOY!

Sesungguhnya masa itu menjadi sia-sia kalau tak digunakan sebaiknya.



Makanya...
aku nak berundur dulu, walaupun sebenarnya aku nak kOngsikan apa yang aku dapat hari ini, tapi sikit je aku dapat kOngsi, selebihnya adalah cerita aku yang tak ada apa pun yang menarik mahupan yang tertarik yang memang DA BOMB..

Itu kehidupan aku. Aku adalah aku. aku manusia biasa yang selalu lalai dan alpa. KERANA APA?? kerana IMAN manusia itu adakalanya naik, adakalanya turun. Aku sangat bersyukur kerana dapat masuk UIAM kerana, aku dapat DISCOVER banyak benda yang aku sendiri tak sedar aku tak tahu. Sebab itu ada kata-kata

"semakin banyak kita belajar, semakin banyak yang kita tak tahu"

"semakin banyak kite membaca, semakin banyak pula kita nak tahu"

CIK FASIHAH...
udah2 lah tue..banyak keja menunggu...


Baiklah..aku perlu undurkan diri..kerana masa sangat mencemburui ku, Jumpa lagi di lain masa. INSYAALLAH.

yang baik jadikan pedOman, yang tak baik, jadikan tauladan.
yang baik itu datang dari Allah dan yg buruk itu atas kelemahan diri aku sendiri.

wallahua'lam.

wassalam.

FASIHAH:kawan2 semoga kalian dalam keadaan yang sihat2 semua, semoga kalian sentiasa dibawah keredhaanNYA..amin..

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

No comments: