Hari ketiga berpuasa di rumah | fasihah.com


September 14, 2009

Hari ketiga berpuasa di rumah

Alhamdulillah, dah 3hari dapat berpuasa bersama keluarga tercinta. Pagi ini, usai saja azan subuh, Uda sudah berangkat pergi kerja, diikuti kakak ipar bersama anak-anaknya hendak ke sekolah pada jam 7 pagi dan along berangkat pergi kerja jam 8 pagi. Tinggal lah aku di rumah bersama mak dan abah. Bila sunyi pagi-pagi ni, untuk mengelakkan diri nie tidur balik,[teringat ada orang tu cakap "dah nak 19 pun malas lagi] jadi.. aku pun mengadap laptOp,Online! bila balik,macam ni la, adiicted sangat nak Online...bLog pun dah wajah baru dah,hehehe b'cOz i'm addicted to GREEN!! tapi raya tahun ni takde baju wane hijau..

Okey,pagi2 lagi mak abah dah mula berkemas,tapi anak dia yang sorang ni,still lagi.......mengadap laptOp,ahaha tak bagus betul!!mak pun dah memulakan rutin dia untuk menyuruh aku membuat itu dan ini, 10minit??tak juga aku beri respOnd,hehe lastly,aku pun memulakan kerja-kerja mengemas rumah. First sekali,menyapu laman bawah, macam pelik pula???tak de ape yang nak dipelkkan, umah aku atas bawah, jadi ada lah laman bawah. Ok, afer that, aku cOntinue dengan kerja-kerja mencuci baju dan menyidai baju2 tersebut. bila hari selepas cuti macam hari ni, hari isnin kan?semalam dah cuti, memang kebiasaanya lah, banyak baju kotor, sebab kalau hari cuti, susah nak kemas bilik2 yang berpenghuni, so bila hari ini, penghuni bilik takde, kemaslah, kutip segala baju kotor yang ada..hmmm..lau dah kat rumah, kenalah menyelesaikan tugas2 suri rumah nie...

senyap je kampung aku ni, yela, budak2 pun pergi sekolah, nak dengar bunyi kenderaan pun, 1minit satu pun agak susah, almaklumlah, kampung benar tempat aku nie. tapi tak lah neolitik sanagt kan..kelengkapan sume ada,tengOk aku pun ley je nak access internet, line pun ok kat cni, nak pakai digi ke maxis ke celcom ke sume OK je...=)

semalam, aku bawa kedua ibubapa ku keluar ke pekan, sungguhlah, memang ramai di pekan, sebab ramai yang nak bershopping aku assume. aku nie baru jer sebulan dua bulan jagung reti bawak kete, bila dah sesak nie, payah sikit laa...sebab aku belum mahir sangat, tapi alhamdulillah, perjalanan and paling penting, aku dapat parking....okey, ada lah beli barang2 dapur, lauk, sayur and so on. and then, aku pergi menapak kedai kain, dek kerana renda langsir kurang 3meter, mak cik aku dah pesan suh beli. aku pun pergilah beli. memang ramai lah kat kedai kain tu, masing-masing nak beli persiapan untuk raya lah katakan. and then, try masuk kedai baru, BUSANA MUSLIMAH, hm...oklah..nOt bad..but, faham2 je lah, kedai or butik macam ni, harga dia tak ley nak bargain, but, jubah2 dia memang cantik la..harga jangan cakap lah kan...sumenye 78 dan keatas...jalan punye jalan dalam butik tu...jumpe satu baju nie...wane hijau, baju kurung biasa je..tapi aku memang interested gila la,almaklumlah,a ku tak da baju wane hijau tahun ni. tengah sibuk dok belek2 baju tue, mak pun cakap,kalau nak amik la..

wah!!lampu hijau!baju pun hijau nie!ahaha tapi..aku tengok harga dia, RM80,ehm...aku kuburkan je la hasrat tue...patutnya, mak aku yang nak beli baju and bapak aku yang bayar, ni aku pulak yang dapat, mak tak de pilih mane2 baju. mak kata jubah yang mak suka tu mahal sangat, sian kat abah. hmm...andai aku jutawan muda, 10 dah aku belikan, ape kan daye, aku pun belajar lagi kan...samapai ke pagi nie, aku masih terbayang2 lagi baju kurung tue..saiz memang dah saiz aku dah,huhu macam nak suh aku beli jer...tapi...tak bleh la...cukuplah dah ad baju untuk raya nie, aku pun bukan raya sangat untuk tahun ni,raya ketiga dah kena balik nilai semula,jadi tak pelah...
sapelah agaknye gerangan yang akan membeli baju itu???

okey,hari dah menginjak ke tengah hari,plan aku cuti nie, nak wat lah satu dua jenis bik=skut raya, tak seronok lah lau takde yang buat sendiri kan...tapi..................................oven pulak wat hal...dia rosak..hmmm...hancur plan aku,tak dapat lah nak wat biskut kegemeran aku(",)

and hari ini, ada beberapa perkara yang aku kena setelkan, nampaknya, petang ni, aku kena lah kuar lagi...tapi...baru teringat,semalam kuar lupe nak isi minyak kete,aduhai...boleh ke ni nak sampai ke pekan??(-.-)

  • memula...kene setelkan langsir dulu,means kena gi umah mak cik dulu
  • and then....kena gi amik baju kat umah kak roha before dia balik kedah,kang tak beraya sedondon lah aku tahun ni lau tak amik baju tue[baju special tuk family day]hehehe
  • beli topup[penting nie,nak contact abang kakak puase2 nie,huhu]

hmmm...keja2 di rumah pun ada banyak tak setel lagi, sebab kerja2 membuat garaj baru sahaja selesai, jadi banyak bneda nak kena kemas...and aku je pulak tu kat umah ni dengan mak abah..sorang2 je kemas umah...bOringnyeeee....

mak kate,hai cik,balik ni,tak boleh nye nak study..

huhu...sampai hati mak cakap macam tue..tak pelah..cik pandailah cari masa,,,tapi setakat ni,malam,lau buka buku jap,aku tdo,huhu

aku kena belajar menguruskan semua ini,kerana abang and kakak masing2 dah ada tanggugjawab sendiri...


UDA!!pelita tak pasang lagi pun.....umah kita tak penah tak pasang pelita..uda jangan lah tak pasang......nanti,bila2 kita gi shOpping same eh!!


macam biasa,bila malam menelma, after maghrib, ramai yang sibuk pergi ke masjid untuk berterawih, tapi tahun ini, tak semeriah tahun2 yang lepas. pertama kali aku menjejak masjid, aku lihat, sikit sahaja bilangan makmum perempuan..tidak seperti tahun yang lepas2 aku jadi musykil, malam itu, aku pun bertanya kepada emakku, kenapa tak ramai mak??isteri imam yang selalu ada pun tak datang..kenapa ya??

mak pun menjawab....

hari tu,ada seorang ustaz bagi ceramah kat masjid, dia cakap, orang perempuan lebih baik sembahayang terawih kat umah...sebab tu lah tinggal ni je yang terawih...owh......baru aku tahu.....tapi....tak seronok lah........aku dah biasa solat terawih di masjid,bila ramai, seronok sangat, lau kat umah, nak buat 8 pun macam susah sangat...hmm..takpelah,itu pilihan mereka..

FasiHaH:okey nak zuhur dah sat lagi...to be cOntinue...

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

No comments: