Showing posts with label teknologi robot. Show all posts
Showing posts with label teknologi robot. Show all posts

November 11, 2011

Aplikasi Android : Android Dan Bagaimana Memanfaatkannya

Kita seronok dengan kehebatan dan kemajuan teknologi hari ini. Dunia semakin laju berteknologi. Pembangunan dan inovasi berkaitan teknologi sangat cepat. Jadi, sebagai manusia yang pintar dan bijak, kita sepatutnya bijak menggunakan dan mengawal teknologi dan bukan teknologi yang mengawal kita. 



Jadi, sempena hari Jumaat ni, Doktor Fas nak kongsi 2 aplikasi yang wajar dan sepatutnya ada dalam handphone yang canggih-canggih sekarang ni. Orang Inggeris kata apa? Smartphone.


Jadi, aplikasi pertama yang wajib ada bagi seorang Muslim yang bijak ialah Quran Android.

Quran Android

Kenapa perlu ada? Kerana kita selalunya pasti membawa hp kemana-mana. Outstation, melancong dan sebagainya. Makanya, bila bercuti, ada yang sangat seronok sampai terlupa nak bawak Al-Quran. Hp, charger hp memang tak kan tertinggal. Tapi Al-Quran? walaupun ada Al-Quran yang mudah dibawa ke mana-mana, masih ada yang enggan membawanya.


Jadi, dengan adanya Aplikasi ini, bila-bila kita lapang, boleh buka, kalau tak nak baca, boleh kita fahami maknanya pula dengan membaca terjemahan. Atau, kalau tak mahu baca sekalipun, kita boleh buka dan set Qari siapa baca. Jadi kita boleh dengar sahaja.


Kita boleh bookmark muka surat mana yang kita nak. Jadi bila buka aplikasi ni, kita boleh pilih nak sambung baca atau apa. Cukup kesemua surah dan terjemahan sekali dengan Reciter. Boleh pilih nak Ghamadi ke Ibrahim, Husary,Mohammad al Tablaway dan ramai lagi.


Apa yang perlu, bila mula-mula download aplikasi ni, download kesemuanya untuk memudahkan penggunaan. Download aplikasi, kemudia download sekali terjemahannya.


Ok, seterusnya, lagi 1, M-Mathurat by kerul.net by Ustaz Don Daniel.

Mathurat Android

Anda pun tahu kan kebaikan Mathurat? Dan seeloknya, dibaca pada waktu pagi dan petang. Kadang kita pagi-pagi dah sibuk nak pergi kerja, nak masuk kelas, nak hantar anak dan sebagainya. Dengan aplikasi Mathurat ada di hp, ini memudahkan lagi. Mungkin waktu dalam lrt, waktu di dalam bas, tak buat apa, daripada sambung tidur, lebih baik kita baca Mathurat. Kan? :)


Walaupun Talking Tom, Air Penguin itu menyeronokkan, tapi mungkin kita perlu untuk mencari sesuatu yang lebih memanfaatkan. :)


Segalanya boleh didapati di Android Market. 


p/s: Hari ni Jumaat, dah habis baca Surah Al-Kahfi ke? :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

October 31, 2011

Bahaya Laptop Dibiarkan Di Tilam

A couple lost their 25 year old son in a fire at home on June 4th. The son who had graduated with MBA from the University of Wisconsin-Madison two weeks earlier had come home for a while. He had lunch with his dad at home and decided to go back to clean up his hostel room. His father told him to wait, to meet his mother, before he went back for a few days. He decided to take a nap while waiting for his mom to come back home from work. Some time later their neighbors called 911 when they saw black smoke coming out of the house.

Unfortunately, the 25 years old died in the three year old house. It took several days of investigation to find out the cause of the fire. It was determined that the fire was caused by the laptop resting on the bed. When the laptop was on the bed cooling fan did not get the air to cool the computer and that is what caused the fire. He did not even wake up to get out of the bed because he died of breathing in carbon monoxide.

The reason I am writing this to all of you is that I have seen many of us and also our sons & daughters using the laptop while in bed. Let us all decide and make it a practice not to do that. The risk is real. Let us make it a rule not to use the laptop on bed with blankets and pillows around. Please educate as many people as you can.

"Please pass to everyone you know, you might save one's life"

-Kuya Kim-

p/s: kalau addicted dengan lappy sekali pun, hargailah laptop anda. Mahal nak beli baru. Eh silap, hargailah nyawa anda. Laptop tu kalau panas terlebih, kita tak sedar, payah. Bahaya. Jadi, lebih baik letak laptop di tempat yang solid, di atas meja. Jangan lapik dengan bantal pulak. huhu PEringatan bersama okey? Pakai cooling fan lagi 1! Ok :)

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

March 2, 2011

Stopping The Desire: Bila Robot Menggantikan Tempat Isteri

Assalamualaikum to all the readers! Hiyaaa~~ cak baaa! Hehe Semoga semua sihat sejahtera hendaknya. Ada tak baca cerita orang kat Jepun yang terlebih advance dah cipta robot ganti isteri lah pulak.. Ni tengok sini gambar dia.

Rakyat Kanada, Lee Trung bersama robot ciptaannya, Aiko yang dijual pada harga RM54,000, setiap satu.

Wah. Kau cuba lihat tu, manusia kahwin dengan robot kau. Kau nak tak kawin dengan robot? Aku tak nak lah, bukan dia faham hati kita pun. Macam-macam lah manusia sekarang ni. Apapun, kena sentiasa ingat, tak ada siapa pun yang dapat mencipta benda yang sama macam mana Allah cipta.

KEDENGARANNYA mungkin agak keterlaluan tetapi disedari atau tidak, peranan manusia pada zaman serba pantas ini sedikit demi sedikit sudah diambil alih oleh mesin, yang patuh melakukan sebarang suruhan tanpa ada rungutan atau tuntutan kenaikan gaji.
Kehadiran robot ini bukanlah masalah sebaliknya satu hikmah andai memudahkan urusan orang ramai seperti membantu golongan memerlukan baik yang kurang upaya dan warga tua, namun jika sudah sampai menyalahgunakan kemajuan teknologi untuk menghasilkan mesin kaku menggantikan fungsi sebenar manusia, ia bukanlah sesuatu yang boleh dipertimbangkan lagi. 
Kini, kegilaan saintis bertumpu kepada usaha penghasilan robot bagi memikul satu lagi fungsi manusia - menjadi peneman dan pasangan lelaki. Istilah isteri itu sendiri seakan kian hilang maknanya apabila kadar perceraian semakin meningkat dengan ramai lelaki, khususnya di Barat kini semakin tergila-gilakan robot perempuan untuk dijadikan isteri dan pemuas nafsu.

Maka lahirlah gelaran isteri tiruan yang mungkin pelik bagi kita tetapi satu keseronokan kepada segelintir insan yang mengutamakan nafsu. Situasi yang tidak dapat diterima akal ini dilihat sebagai satu bentuk diskriminasi zaman moden, dengan menterjemahkan perkahwinan sebagai hubungan antara tuan dan hamba. More >>>

Antara robot popular:

Teman pesakit strok
Robot ciptaan penyelidik Hospital Kitasato, Jepun, yang boleh membantu mangsa serangan angin ahmar memperbaiki fungsi lengan dan bahu dengan menggerakkan lengan pesakit yang lumpuh dalam pelbagai arah yang sudah diprogramkan terlebih dulu.

Robot paderi
Mula menjadi perhatian apabila sepasang suami isteri pada Mei lalu di Jepun, menjalani majlis perkahwinan berteknologi tinggi dengan robot paderi mengahwinkan mereka.
Robot I-Fairy yang dihasilkan oleh Kokoro Co menjadi robot pertama mengetuai majlis perkahwinan.

Teman kanak-kanak
Robot ‘Saya’ mungkin menjadi robot kegemaran ibu bapa untuk dibawa pulang apabila sekumpulan penyelidik di Jepun berusaha menghasilkan robot yang boleh mengawal sekumpulan kanak-kanak. Ia boleh berpusing selain mempamerkan enam emosi iaitu terkejut, takut, jijik, marah, gembira dan sedih.

Robot pelayan
Di restoran Dalu Robot di China, pelayannya hadir dalam bentuk robot membawa hidangan. Setiap robot dipasang dengan alat pengesan bagi membolehkan mereka berhenti apabila pelanggan mahu mengambil hidangan. Lebih 12 robot beraksi sebagai penyambut tetamu, penghibur dan pelayan. Pemilik restoran berkenaan, Zhang Yongpei, berkata dia berharap dapat menambah bilangan robot kepada 30 dan memperkenalkan robot yang boleh melayan pelanggan di meja serta yang mampu naik turun tangga.

Pengurus rumah tangga
Suri rumah pula pasti akan lebih tertarik memiliki pembantu terbaik dalam menguruskan rumah tangga, Roomba. Sejak diperkenalkan pada tahun 2002, ia sudah dijual lebih lima juta unit, kata syarikat penciptanya, iRobot. Gembira dengan kejayaan Roomba,iRobot turut menghasilkan lebih banyak robot praktikal termasuk Scooba, robot pencuci lantai dan Verro, yang boleh mencuci kolam. 

Nota ringkas:
- jom pergi kelas, hehe
- mulakan hari anda dengan senyuman! ;)
- Pastikan anda tak berkahwin dengan robot ye. hehe

TERIMA KASIH SUDI BACA^^